Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patientsäkerhet äventyras av stress

Den stressade arbetssituationen på Med Help AB sätter patienternas säkerhet på spel, konstaterar Socialstyrelsen efter en granskning.

Annons
Med Help sköter sjukvårdsupplysningen åt flera landsting.
Bakgrunden till kritiken gäller bland annat en man i Sörmland som avled i en hjärtinfarkt. Timmarna innan hade anhöriga ringt sjukvårdsupplysningen sedan mannen drabbats av kräkningar, diarré och bröstsmärtor. Men den ansvarige sjuksköterskan ignorerade bröstsmärtorna och antog att det rörde sig om en maginfluensa.
Efter en granskning konstaterar Socialstyrelsen att sjuksköterskan inte fått tillräckligt med stöd och vägledning från Med Help för att fatta rätt beslut.
 Vi har sett att sjuksköterskorna haft dåliga möjligheter att utöva sjukvårdsrådgivning på rätt sätt, säger byrådirektör Karin Dahlberg vid Socialstyrelsen till Södermanlands Nyheter.
På Med Help arbetar omkring 140 sjuksköterskor med besvara 1,4 miljoner samtal per år.
Enligt Karin Dahlberg har sjuksköterskorna känt sig pressade av företagets mål att varje sjuksköterska ska hinna besvara tio samtal i timmen.
Geir-Erik Hyvärinen, produktionschef vid Med Help, betonar att varje samtal ska få ta den tid som behövs. Men han håller med om att arbetsbelastningen varit hög.
 Vi har för mycket att göra just nu. Företaget har vuxit kraftigt och arbetsbelastningen har varit hög. Vi håller på att rekrytera mer personal och ändra i scheman för att underlätta för de anställda. Fel kan alltid hända. Det viktiga är att de inte upprepas, säger han.

Mer läsning

Annons