Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rättigheter som konsumenter har

Lillebror Jonsson i Skäggsta lade in ett klinkergolv för drygt 60.000 kronor. Men golvet blev inte som utlovat. I över ett års tid har han begärt att Hellstrands Golv som gjort jobbet skulle åtgärda felen, utan resultat.

Annons
För cirka två månader sedan lovade Jan Sundberg på Hellstrands Golv i Sundsvalls Tidning att han inom två veckor skulle åtgärda felen.
Han och ytterligare en kille kom ut hit med ett vattenpass och sade att det inte var något fel, berättar Lillebror Jonsson, som anlitat en besiktningsman i november som konstaterat baklut på golvet i badrummet och djupa fogar mellan plattorna i kök och vardagsrum.
Hellstrands Golv godkände inte besiktningen i badrummet och sade att man själv skulle anlita en annan besiktningsman.
Nu har även denna besiktning konstaterat baklut på golvet i badrummet, vilket innebär att vattnet rinner från tvättställsanrättningen mot tröskeln och inte mot golvbrunnen.
Konsumentvägledare i Timrå kommun Gerd Nordenberg/Pettersson som är inkopplad i fallet, har också varit i kontakt med golvfirman.
Den 13 januari ringde jag Hellstrands Golv som lovade höra av sig, säger hon. Men ingen från företaget har hört av sig och det tycker jag är nonchalant.
Det senaste besiktningsprotokollet är daterat den 1 mars. Jan Sundberg blir mycket irriterad när ST ringer upp och frågar varför golven ännu inte åtgärdats.
Jag fick besiktningsprotokollet förra måndagen och har inte haft tid, säger han. Vad har tidningen med det att göra. Jag tycker det är helt otroligt att ni orkar skriva om detta i tidningen.
När tidningen senast skrev om det aktuella golvet sade Jan Sundberg:
Jag har sagt till Lillebror Jonsson att vi inte hann med före jul. Normalt sett är det väldigt lugnt i januari. Men vi har haft lite knöligt med golvsidan själva, så vi inte hunnit med. Det handlar om jobb som vi måste göra färdiga så att andra hantverkare kan börja jobba.
Lillebror Jonsson hade besök av företaget redan vid midsommar i fjol.
Då lovade man att åtgärda felen strax efter helgen.
Enligt konsumentlagstiftningen ska en leverantör åtgärda fel inom skälig tid.
Den tiden har gått, säger Gerd Nordenberg/Pettersson.
Nu har Lillebror Jonsson ledsnat på att vänta och vänt sig till Allmänna Reklamationsnämnden på inrådan av konsumentvägledaren i Timrå kommun. Lillebror Jonsson kräver i den anmälan att ett skadestånd ska betalas ut, förutom att felen ska rättas till.
Denna vecka fick Lillebror Jonsson ett brev från Hellstrands Golv som lovade att komma och åtgärda problemen vecka 17. Det vill säga i slutet av maj.
Det har då gått nästan två år sedan Hellstrands lade in golven.


Inte självklart med konsumentvägledning i kommuner
253 av landets 290 kommuner har konsumentvägledning, enligt en undersökning av Konsumentverket i mars 2004.
I 37 kommuner har medborgarna ingen att vända sig till.
Konsumentvägledningen är ett frivilligt åtagande för kommunerna. Därför finns det skillnader både i omfattning och i hur konsumentverksamheten är organiserad i kommunerna.
För att en kommun ska anses ha konsumentverksamhet ska enligt Konsumentverket följande två kriterier vara uppfyllda:
Kommunen har ett politiskt beslut om att bedriva konsumentverksamhet
Det finns en namngiven person som praktiskt arbetar med verksamheten
När det är fel på varan har du rätt att:
îµ vänta med att betala,
îµ kräva att felet avhjälps,
îµ kräva en ny, felfri vara,
îµ få prisavdrag,
îµ få ersättning för reparation,
îµ häva köpet och få pengarna tillbaka, om felet är av väsentlig betydelse,
îµ få skadestånd.
Före påföljderna prisavdrag och hävning har säljaren rätt att vidta avhjälpande eller omleverans om han erbjuder detta inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Köparen har rätt till ersättning för de utlägg han haft på grund av reklamationen. Köparen har också rätt till ersättning för de förluster och mera betydande olägenheter och besvär som beror på fel eller dröjsmål.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det köparen som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
KöparensKöparens rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut två år efter det att man har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än två år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Källa: Konsumentverket

Sista chansen som konsument att få rätt
Om det inte hjälper med att klaga hos företaget eller att konsumentvägledaren inte får något gehör går det att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Det är bara konsumenter som kan göra anmälan. En anmälan till ARN måste ske inom sex månader från det att näringsidkaren första gången helt eller delvis avvisade köparens krav. Om näringsidkaren över huvud taget inte svarar på din reklamation räknas det som om han/hon avvisat dina krav.
ARN är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge konsumenten pengarna tillbaka. Vanligtvis tar det cirka sex månader från anmälan till beslut. Nämndens prövning är kostnadsfri.

Mer läsning

Annons