Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen ställer hårdare krav på elbolagen

Det kommer att ställas betydligt tuffare krav på landets alla elbolag framöver. Inga elavbrott får vara i mer än ett dygn och kunderna får lagstadgad ersättning redan när efter tolv timmars strömavbrott, en ersättning som stiger rejält allt eftersom avbrottet består.

Annons
Energimarknadsinspektionen lämnade på fredagen 14 långtgående krav på elbolagen till miljö- och samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin. De skrivs enligt förslaget in i ellagen och blir tvingande för elleverantörerna.
Förslagen är statens svar på elbolagens misslyckande med att efter stormen Gudrun snabbt koppla tillbaka kunderna på elnätet, och deras hantering av ersättningar och klagomål.

Högst ett dygns avbrott
Inga kunder ska behöva tolerera elavbrott längre än 24 timmar på grund av stormar liknande Gudrun, anser inspektionen. Kostnaderna för att klara 24-timmarskravet beräknas till 19 miljarder kronor.
 Elbolagen kan inte leva upp till kravet direkt utan det gäller från 2011, säger inspektionens chef Håkan Heden. Däremot ska regionnäten vara träd- och avbrottssäkra från den 1 januari 2006.
Elkunderna föreslås få betydligt bättre kompensation vid strömavbrott än i dag.
Nätföretagen blir skyldiga att betala en schablonersättning redan efter tolv timmar utan el. Den utgår med 12,5 procent av den årliga nätavgiften från 12 till 24 timmar och för varje ny dygnsperiod blir ersättningen dubbelt så hög.
För boende i lägenhet blir ersättningen 1 600 kronor vid ett avbrott på ett dygn och 3 000 för tre dygns elbortfall. För villaägare med elvärme blir ersättningen 2 000 kronor respektive cirka 5 000 kronor.

Små nätbolag oroliga
Nätföretagen åläggs även göra risk- och sårbarhetsanalyser av sina nät och upprätta årliga planer för hur näten ska göras avbrottssäkra senast från 2001.
Branschorganisationen Svensk Energi anser att kraven kan bli dödsstöten för små nätbolag. Men det avvisar Mona Sahlin bestämt:
 Det är en missuppfattning att de små nätföretagen skulle vara sämre än de stora på att leverera säker el, så är det inte, säger hon.
Sahlin medger att tidsplanen är tuff, men anser att den är realistisk.
 Det är absolut genomförbart. Lagen kräver bara vad bolagen själva sagt att de kan göra och gör. Jag tror de inser att de behöver få tillbaka förtroendet hos kunderna och där passar lagen som hand i handske.

Mer läsning

Annons