Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksenheten för polismål granskar polisjakt

Polisens insatser före den våldsamma bilkraschen inne i centrala Uppsala ska granskas av riksenheten för polismål.
En 19-årig man omkom vid olyckan natten till tisdagen.

Annons
Polisen hade klockan 01.16 fått larm om ett villainbrott i Rasbo. En patrull på väg dit mötte en vit Ford Sierra, som kom i hög fart från Rasbo.
 Patrullen hade anledning att misstänka att bilen hade något med händelsen att göra. Bilen var också anmäld stulen, säger Christer Nordström som är presstalesman vid Uppsalapolisen.
Polisbilen vände och tog upp jakten på den flyende bilen.
Färden gick i hög hastighet in mot centrala Uppsala. Klockan 01.37 kraschade bilen med tre män mot en betongpelare på Stora torget. En 19-åring omkom omedelbart. Den andre passageraren, en 20 åring, skadades allvarligt medan den 21-årige föraren klarade sig undan med lindrigare skador.

Stort rökmoln
De tre är kända av polisen sedan tidigare för stölder. Föraren är nu anhållen misstänkt för i första hand stöld av flyktbilen.
 Den polisbil som låg efter det undflyende fordonet befann sig strax öster om korsningen Kungsgatan-Vaksalagatan när de såg ett stort rökmoln uppe på Stora torget, drygt två kvarter därifrån. Patrullen åkte då fram i full fart för att hjälpa till med räddningsinsatser, säger Nordström.
Polisens insatser under tisdagsnatten kommer nu att granskas av den nya riksenheten för polismål.
 Det är praxis vid händelser av det här slaget där man ska utreda huruvida poliser handlat rätt eller fel, säger Nordström.
Inom polisen skiljer man på förföljande och efterföljande av en misstänkt bilist. Vid förföljande ligger patrullen tätt efter bilen. Det är vad som i dagligt tal kallas biljakt. Syftet är att stoppa den misstänkte och gripa honom.
När ett förföljande påbörjas ska det omedelbart rapporteras till vakthavande polisbefäl inne på stationen. Det blir då denne och inte kollegorna i bilen som i fortsättningen leder biljakten och kan avbryta den om den bedöms bli för riskfylld.

JO-kritik
Vid ett efterföljande handlar det däremot mer om spaning. Polisbilen lägger sig på visst avstånd för att ta reda på vart den misstänkte tänker ta vägen så att till exempel vägspärrar kan upprättas längre fram.
Enligt Christer Nordström var det fråga om ett efterföljande vid polisinsatsen i Uppsala.
Torbjörn Björkegren på Polishögskolan i Solna lär blivande poliser vad som gäller.
 Ett förföljande är kanske en av de svåraste uppgifterna för en enskild polis. Det gäller verkligen att hålla sig lugn hela tiden och göra bedömningar. Man ansvarar inte bara för sin egen körning utan även för personer framför. Reglerna är kristallklara. Utsätter man människor för risker och skada då ska man avbryta, säger han.
Efter kritik från justitieombudsmannen (JO) mot flera biljakter på 90-talet har Rikspolisstyrelsen sedan 2000 gett ut föreskrifter för hur förföljande med blåljus och sirener ska gå till.

Mer läsning

Annons