Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SAS snabba att be om ursäkt

SAS ber om ursäkt och ska nu se över sina rutiner.
– Det känns bra att de hörde av sig så fort till oss och tar till sig av kritiken, säger Linda Thiele.

Annons

Det var i söndagskväll som 14-åriga Melina Thiele från Stöde blev strandsatt på Arlanda flygplats. SAS hade innan avgången mot Sundsvall bytt flygplanssort till ett mindre plan och då kunde man inte få ombord den elrullstol som Melina sitter i. Melina fick tillsammans med sina tre assistenter vänta till halv tio på kvällen innan de kunde påbörja sin flygresa hem.

Mamma Linda var snabb att kontakta SAS för att kontrollera om hon gjort något fel vid bokningen, men felet låg helt hos SAS och tidigt på måndagsmorgonen ringde en ansvarig från flygbolaget för att be om ursäkt och beklagade även händelsen.

– Vi pratade länge och jag måste ändå säga att det blev ett bra samtal där även jag fick möjlighet att informera om bland annat kedjeeffekterna som slår så hårt vid händelser som denna. Han lyssnade och beklagade djupt och frågade flera gånger hur Melina mådde, och det känns efter omständigheterna bra att de reagerade så snabbt.

Hur mår Melina i dag?

– Hon hade väldigt svårt att komma till ro när hon äntligen kom hem och var alldeles spänd i hela kroppen så hon har fått vara hemma från skolan och vila i dag (läs måndag). Men hon sken som en sol när jag berättade att jag pratat med SAS och att de hälsade till henne och bad om ursäkt och att hon ska bli kompenserad, säger Linda.

Kommer ni flyga igen?

– Det kommer vi absolut att göra eftersom flyg är det minst påfrestande färdsättet för Melina och dessutom kan man checka in flera hjälpmedel när man flyger, vilket inte alltid går med tåg.

Mer läsning

Annons