Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snacket på nätet förändrar språket i skolan

E d ql att skriva såhär lr?
På nätet är det okej. Men nu har chattspråket även smugit sig in i skoltexterna.
—  Eleverna tycker det är roligt att använda det, säger högstadieläraren Jenny Strand.

Annons
Jenny Strand arbetar på Lindåsskolan i Göteborg. De senaste åren har hon sett hur språket i skolan mer och mer influerats av språket på nätet. Bland annat dyker egna förkortningar och slang oftare upp i elevernas texter.
 Men vi pratar jättemycket om det och gör dem uppmärksammade på hur det egentligen ska vara och vilka misstolkningar det kan bli om det används i fel sammanhang.
Enligt en undersökning vid Umeå universitet, om ungdomars internetvanor, spenderar killar på högstadiet mer tid framför datorn än jämnåriga tjejer. Men medan killarna gärna använder internet till att spela spel sitter tjejer helst och chattar.
Marita Bergman är högstadielärare i Upplands Väsby och sitter även med i Svensklärarföreningens styrelse. Hon har sett att det framför allt är tjejer som influeras av chattspråket.
 Man stöter på märkliga och oväntade stavningar som man inte sett förut och de hittar ständigt på nya. Sedan ser man väldigt ofta chattsymbolerna, till exempel leende små gubbar.

Farhågor
Även på nationell nivå har det den senaste tiden uppmärksammats hur språket färgats av nätet. Birgitta Garme är projektledare för Nationella provgruppen vid Uppsala universitet. Där analyseras mellan- och högstadieelevers texter från de nationella proven i svenska.
 Vi ser att språket blivit mer ledigt och vardagligt. Det dyker upp fler informella formuleringar där man kanske förväntat sig något seriösare. Det kan man misstänka har ett samband med det ökande chattandet, säger hon.
Bland en del föräldrar och lärare finns farhågor om att influenserna från nätet gör att språket utarmas. Man är rädd för att barnen inte ska kunna tillgodogöra sig standardspråket, vilket kan leda till stängda dörrar i framtiden eftersom de inte kan uttrycka sig på ett sätt som anses korrekt.

Positiva följder
Den oron har Ylva Hård af Segerstad ofta stött på. Hon forskar i lingvistik vid Göteborgs universitet. Tillsammans med Sylvana Sofkova Hashemi undersöker hon just nu hur användandet av bland annat chatt och sms påverkar ungdomars texter i skolan.
 Jag tror inte att standardskriftspråket är hotat. Man kan se en del influenser men man ser även att eleverna är stilmedvetna och kan separera användning av sitt språk. De förstår att man kan använda olika språk i olika sammanhang, säger Ylva Hård af Segerstad.
Hon tycker också att de nya skrivformerna har positiva följder som lärare borde tillvarata.
 Barn är väldigt språkmedvetna och tycker om att leka med sitt språk. Det handlar om ganska smarta och kreativa lösningar på sådant som kan vara lite svårt i skriftspråket. Samtidigt skriver ungdomar mer nu än de skulle gjort om de inte hade haft nätet.
Att språket förändras, anser hon, är trots allt ofrånkomligt.
 Man kan se språket som ett redskap som man anpassar och använder i olika sammanhang. Det är viktigt att man får öva sig i det. Man glömmer även att språk förändras ständigt över tid. Vi talar och skriver inte likadant som vår farfars far gjorde.

Mer läsning

Annons