Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snustillverkare laddar inför rökstopp

Rökförbudet på krogen väntas sätta ytterligare fart på den redan växande snusmarknaden.
Hos dominanten Swedish Match är försäljningen av snuskylar till krogarna i full gång. Även mindre tillverkare förbereder satsningar.

Annons
Mikael Arnebert, presschef på Swedish Match, vill inte ge någon prognos för hur rökstoppet den 1 juni kommer att påverka efterfrågan på snus. Men han påpekar att i Norge, som införde motsvarande förbud förra sommaren, har snuset gått kraftigt framåt samtidigt som cigarettförsäljningen har rasat.
 Så vi har goda förhoppningar att många kommer över till snuset, säger han.

Bearbetar krogar
Knappt två månader före stoppet bearbetar Swedish Match restaurangnäringen mer aktivt än tidigare. Och det har gett utdelning två restaurangkedjor med totalt ett 60-tal restauranger har nyligen beslutat att installera företagets snuskylar och sälja dess produkter.
Swedish Match har även tagit fram snusautomater som just nu testas på två av Stockholms mer exklusiva krogar. Snart kommer också "snuskopparna" där kroggästerna ska lägga sina använda prillor.
 Förhoppningsvis ska de byta plats med askkopparna, säger Mikael Arnebert.

Fokus på butiker
Även hos konkurrenterna pågår förberedelser inför rökstoppet. Men inställningen är mer avvaktande.
 Vi har ett väldigt starkt fokus på att få täckning i de stora butikskedjorna i Sverige. Det är ändå där snuset säljs. Även om det kommer att finnas en viss försäljning på krogen så tror jag det blir väldigt marginellt, säger informationsdirektören Thomas Skoglund på marknadstvåan Gallaher, med varumärkena Gustavus och Grand XL.
Gallahers strategier inför rökstoppet vill han inte gå in på.
 Men vi har inga snuskylar i dag på krogen.

Intressant kanal
Ewa Hagert, marknadschef på Fiedler & Lundgren, tror att krogen kommer att bli en "intressant" försäljningskanal framöver. Men inte heller hon tror på några större volymer.
Även lilla Skruf, som försöker nischa sig som ett mer exklusivt snusalternativ, har en försiktig inställning till rökstoppet. Men företaget har ändå låtit ta fram en egen snuskopp och är berett på ytterligare satsningar, meddelar Jonas Engwall, en av grundarna.

Stora pengar
Och även om effekterna på snusmarknaden blir små i procent räknat finns det pengar att hämta. Varje procentenhet av totalmarknaden motsvarar ett försäljningsvärde på över 50 miljoner kronor och Mikael Arnebert tror inte att konkurrenterna försitter ett bra tillfälle att göra inbrytningar på marknaden.
 De är säkert ute och bearbetar på sitt sätt. Men i dag har vi ungefär 96 procent av marknaden och det gör att vi har större resurser till vårt förfogande, konstaterar han.

Mer läsning

Annons