Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"ST slutar aldrig att förvåna mig"

Annons

Sena kvällar och tidiga mornar kommer ofta de mest avväpnande och klartänkta funderingarna från barn.

– Vet du vad jag vill bli när jag blir stor? sa nioåringen plötsligt härom morgonen.

– Lärare, det verkar så enkelt. Man bara sätter sig på en stol och säger till barnen att nu ska vi jobba.

Efter en kort konstpaus flikade hon in:

– Eller programledare för Melodifestivalen. Man tittar in i kameran och säger "Sverige, vi har ett resultat".

Nu vet både du som läser och jag att verkligheten är lite mer komplex än så. Men man kan inte ta ifrån nioåringen upplevelsen.

Kom att tänka på det när ett mejl landade i min inkorg kring midnatt, efter en kväll då Giffarna spelat hemmamatch:

"Till min stora förvåning, det står inte ett enda ord om detta hos ST. Ni slutar aldrig att förvåna mig."

En snabb koll på ST.nu visar att vi just då hade 13 grejer kring Giffarnas match. Där fanns ett antal förhandsgrejer, en handfull artiklar skrivna efter matchen, en krönika, liverapporten i efterhand samt flera tv-klipp som visade alla målen.

Så – vad är problemet?

Ja, problemet är ju upplevelsen. Mejlskrivaren har bevisligen (med all rätt) stora förväntningar på ST. Vi ska vara heltäckande på Giffarna och när match spelas ska vi vara din naturliga nyhetskälla.

I detta fall var vi det. Men brevskrivaren var ändå besviken.

Trots besök på ST.nu hade läsaren inte hittat vårt digra material. 13 grejer. 13 rubriker. 13 puffar.

"Det står inte ett enda ord om detta hos ST."

För vi kan inte ta ifrån brevskrivaren upplevelsen. Vi har med andra ord misslyckats med vår presentation. Vi nådde inte ut med vår journalistik.

Det i sig har flera förklaringar. En är att den sajt den ena har i sin dator ser inte likadan ut hos en annan som läser i mobilen. Läsaren kan vara ovan att söka på vår sajt.

Vår sajt kan vara opedagogiskt uppbyggd. Vi kan ha gjort ett dåligt jobb gällande nyhetsvärdering eller puffar.

Oavsett blev en läsare missnöjd och vi missade läsning under och efter matchen. Båda är lika illa.

Alla liknande exempel tar vi lärdom av och i framtiden kommer vi garanterat att se mer personaliserade sajter där du som läsare på ett tydligare sätt får del av de nyheter just du är intresserad av.

Det är en pågående utveckling av vårt arbete och jag är glad att du som läsare berättar vad du tycker om oss. Det är så vi lär oss.

Och att prata med er läsare är en viktig del av mitt jobb, även om nioåringen tror att jag "sitter framför datorn och spelar spel hela dagarna" på jobbet.

Men det är en annan historia.

Trevlig helg!

Mer läsning

Annons