Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storskaligt jordbruk fara för Krav-odlare

Krav-märket firar 20-årsjubileum och söker nya vägar att få konsumenterna att göra "medvetna val".
Men ett alltmer storskaligt jordbruk hotar de ekologiska livsmedlen, anser Kravs vd Lena Söderberg.

Annons
När organisationen Krav på tisdagen firade tjugo år med konferens och paneldebatt på Kulturhuset i Stockholm, fanns samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin och en marknadschef vid Folksam, bland talarna. Tydliga tecken på att märkningen av varor och tjänster blir alltmer etablerad och en viktig kanal för att påverka.
Krav vill hjälpa konsumenter att hitta livsmedel och andra produkter som tagits fram med hänsyn till miljö, djuromsorg, hälsa och socialt ansvar detta genom sitt Kravmärke.
Efter tjugo år finns både ljuspunkter och problem för Krav.

9 av 10 känner till Krav
Under 2003 sålde grossisterna kravmärkta livsmedel, kläder, foder och andra varor, för drygt 1,7 miljarder kronor, en ökning med sex procent mot föregående år. Mätningar visar att 9 av 10 svenskar i dag känner till märket. För tio år sedan var siffrorna 2 av 10.
Ett bekymmer för Krav är en alltmer storskalig livsmedelsproduktion.
 I den rationalisering som pågår försvinner allt som är litet. Resultatet blir att butikerna inte längre kan erbjuda lika många ekologiska produkter, och det är ett stort problem, säger Lena Söderberg.

Vill satsa på förädlade varor
Det är en utveckling som Krav vill möta bland annat genom att rikta sig mot så kallade förädlade produkter. Produkter där olika ingredienser förts samman, som till exempel färdiglagade såser. Tidigare har konsumenten inte kunnat se om mjölken i såspaketet kommer från ett ekologiskt lantbruk. Krav-reglerna har inte tillåtit att en ekologiskt framtagen ingrediens, i en annars konventionell produkt, marknadsförs. Men från och med årsskiftet har reglerna ändrats.
 Det är ett bidrag till att synliggöra de här varorna. När konsumtionsmönstren ändras till allt fler sådana här fabrikat måste vi vara med, säger Lena Söderberg.

Politiska konsumenter
Krav är ett märke bland flera som vuxit fram i olika branscher under de senaste 20 åren. Inte minst gäller det klädindustrin.
En studie från 2003 visar att runt hälften av landets vuxna befolkning någon gång under året köpte eller avstod från en vara av miljömässiga, etiska eller politiska skäl.
Michele Micheletti, professor i statsvetenskap vid Karlstads universitet, forskar kring dessa så kallade politiska konsumenter.
 Att bojkotta varor är inget i historien, men märkningssystemen har vuxit fram sedan 1970-talet. En grupp konsumenter, ofta kvinnor med hög utbildning, anser sig ha ett eget ansvar för att påverka samhället. Vi ser i dag att marknadsandelarna för de märkta produkterna ökar, säger Micheletti till TT.

Mer läsning

Annons