Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att beställa rätt mängd mat

/

Att beställa rätt mängd skolmat, så att alla kan äta sig mätta och så lite som möjligt åka i soporna, är inte lätt. ST har tittat närmare på hur skolköken gör när de räknar ut hur mycket mat de ska beställa.

Annons
Det är inte bara oenighet om priset som gör att Mimerskolan flyttar sin skolmatsal från Hos Gamil på Tomtegränds servicehus.
Att lunchen inte alltid räckt till alla elever är ett annat problem. Senast det hände var i tisdags.
Det här har hänt flera gånger. Nu var det niorna som drabbades, säger Johan Dahlqvist, som går i åttan.
Kökschefen Fredrik Zachrisson värmde upp rester och räddade på så sätt situationen, men annars har han inte så mycket mer med skolmaten att göra, som beställs av skolan och levereras av Sundsvalls kök.
Ingrid Nilsson, kostekonom på Sundsvalls kök, har tagit fram en lathund som ska vara till hjälp vid beställningen.
Det svåraste med det här är att veta hur ålderfördelningen ser ut på skolan och hur många som är fysiskt aktiva, säger hon.
Skälet är att allt som har med skolmaten att göra utgår från Livsmedelsverkets riktlinjer om att skollunchens energi och näringvärde ska motsvara 30 procent av den genomsnittlige elevens behov per dag.
Och elever i olika åldrar har naturligtvis olika behov.
Sundsvalls kök säljer sedan bara en slags portion. Den är beräknad med utgångspunkt i en mellanstadieelevs behov.
För att få fram vad de andra eleverna behöver måste den här standardportionen räknas om. Beroende på elevernas åldersstruktur, fysiska aktivitet och matens egenskaper, om den är en populär rätt eller inte, räknas sedan summan av antalet maträtter fram.

Mer läsning

Annons