Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att få rådgivning i missbruksfrågor

Varannan kommun svarar inte på samtal om alkohol- och narkotikaberoende. Det visar en undersökning som Vårdförbundet har gjort.

Annons
Vårdförbundet har ringt alla kommuner för att undersöka hur människor med frågor om alkoholberoende blir bemötta. I växeln har man bett om att få bli kopplad till "någon som kan svara på frågor om alkoholberoende". I mer än hälften av samtalen, 55 procent, var det ingen som svarade på de avdelningar dit samtalen kopplades.
 Jag tycker det är bedrövligt. Det är klart att när man söker hjälp, antingen för sig själv eller för någon anhörig, så måste det finnas en beredskap i kommunerna även under semestertider, säger folkhälso- och socialtjänstminister Morgan Johansson.

Ökat samarbete
I undersökningen gjorde Vårdförbundet inget nytt försök att nå de personer man inte kom i kontakt med.
 Det är möjligt att svarsfrekvensen blivit högre om man hade ringt en gång till, men det tyder ändå på att kommunerna inte har den beredskap som jag tycker de borde ha. Vi vet att folk dricker mer på sommaren och därför kan vara i behov av hjälp, säger Morgan Johansson.
Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund, tycker att resultatet är anmärkningsvärt.
 För en person med ett beroende eller en anhörig som söker hjälp är det viktigt att få den snabbt, ett obesvarat samtal kan leda till att man drar sig för att söka hjälp igen, säger hon.
Vårdförbundet anser att kommuner och landsting måste öka samarbetet kring missbrukarfrågor.
 Många kommuner är små och kan inte ha en fullt bemannad missbrukarenhet. Har man inte underlag för heltidsbemanning måste man bredda sitt upptagningsområde och samverka mellan kommunerna, säger Anna-Karin Eklund.

Underlaget för litet
På Sveriges Kommuner och Landsting anser man att undersökningen inte ger tillräckligt underlag för att bedöma om det är en hög eller låg tillgänglighet bland Sveriges kommuner.
 Det finns alltid en person som kan ta emot akuta ärenden, men nu i semestertider kan det vara svårare om man inte är tydlig och talar om att det är ett akutärende, säger Gigi Isacsson, utredare på Sveriges Kommuner och Landsting.

Mer läsning

Annons