Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenskarna nöjdare och nöjdare

Svenskarna är mer nöjda med produkter, tjänster och samhällsservice i dag än för 16 år sedan.

Annons
Svenskt kvalitetsindex har gjort en sammanställning av de kundundersökningar som gjorts under hösten och vintern och resultaten visar att svenskarna tycks bli mer och mer nöjda med utbudet av kommersiella varor och tjänster samt med olika slags offentlig service.
Resultaten bygger på mer än 60 000 intervjuer och visar bland annat att det med vissa undantag är lättare för mindre företag än stora att lyckas i kundernas ögon. Den visar också att svenskarna är bland de minst nöjda kunderna i Norden. Bara norrmännen är något mer missnöjda medan finländarna tycker de fått ut mest service, varor och tjänster i förhållande till sina förväntningar.
Den bransch som fick flest nya nöjda kunder under förra året är den offentliga öppenvården. På andra plats kommer Systembolaget som råkade ut för en mycket stor nedgång mellan år 2002 och 2003 och ännu ligger kundernas omdöme under nivån för 2002.
Skatteväsendets deklarationshantering, livförsäkringsbranschen samt förskolebranschen är de branscher som ligger i andra änden av skalan och som tappat flest nöjda kunder.

Mer läsning

Annons