Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Timrås konkurshot – då kom samtalet som förvånade mig...

Timrå IK torde vara Timrå kommuns starkaste varumärke. De senaste dagarna har det varit nyhetsintensivt kring hockeyklubben, med konkurshot, manifestationer och en het debatt.
Men så kom samtalet som gjorde mig förvånad:

Annons

"Hur kan ni skriva så mycket om Timrå IK. Deras ekonomi är väl deras eget problem"?

Mannen i telefonluren var undrande, snudd på arg:

"Sida upp och sida ner om den där jäkla hockeyklubben. Skriv om nåt som intresserar folk i stället!"

Jag drog det där om att hockeyklubben nog är Timrås starkaste varumärke, att klubben direkt och indirekt aktiverar tusentals personer i veckan och att vi i realtid på nätet kan se att artiklarna är mest lästa.

Mannen – som för övrigt bor i Timrå – höll inte med:

"Vad angår deras ekonomi oss på gatan?"

Det handlar om beslut om eventuella kommunala skattemiljoner till en hall, det handlar om ungdomsverksamheten och det handlar om en traditionstung förening som hotas.

Ju mer jag argumenterade desto säkrare blev mannen på att han hade rätt. Vi avslutade samtalet med att vi var helt eniga om att vi inte höll med varandra.

För så är det, i runda slängar tar 100 000 personer del av ST:s journalistik en vanlig dag. Det är personer i alla åldrar, boendes i olika delar av landet, med olika intressen som tar del av det vi erbjuder på en mängd olika sätt.

Att göra en gemensam nyhetsvärdering för alla dom är givetvis omöjligt. Det som är högintressant för den ena är totalt ointressant för den andra.

Framåt är jag säker på att våra digitala kanaler kommer att vara mer personifierade så du som läsare automatiskt får mer av den journalistik du är intresserad av.

Men till dess får vi luta oss åt de regelbundna läsarundersökningar vi gör kring papperstidningen och realtidsstatistiken på webben.

Och som turerna kring Timrå IK intresserat! I vanliga fall, i samband med matcher, är Timrå mest läst. Den senaste veckan har detta blivit än tydligare.

Kommunens nej, protester, manifestationer, oväntad vändning där fastighetskungen vill köpa arenan och hockeystjärnor som ryter till och agerar, företagare som agerar, satirfilmer på Youtube…

Och insändarna har formligen strömmat in till oss de senaste dagarna. Inte för att man i sak är överens om hur allt ska lösas – men att Timrå engagerar er som har ST som nyhetskälla, det råder det inga tvivel om.

Därför kommer vi fortsätta att bevaka dessa turer. Dels för att det är principiellt intressant och att hockeyklubben och dess arena har stor betydelse för regionen.

Men också för att den stora massan faktiskt är intresserad och påverkas av det som sker, direkt eller indirekt.

Trevlig helg!

Mer läsning

Annons