Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket städar bort reklamskyltar

– Reklamskyltarna är ett ständigt problem, vi vädjar till alla att inte sätta upp otillåtna skyltar.
Det säger Kristofer Engstrand vid Trafikverket när det nu är det dags för en vårstädning längs vägarna.

Annons

Ett vårtecken längs gator och vägar är den flora av allehanda skyltar och banderoller som sätts upp. De allra flesta av dessa hemgjorda skyltar saknar tillstånd och är därmed olagliga.

– Det är likadant varje år, vi får lägga ner mycket onödig tid och energi på att plocka bort otillåtna reklamskyltar av alla de slag, säger Kristofer Engstrand vid Trafikverkets distrikt mitt.

Kristofer tituleras projektledare underhåll och ansvarar därmed bland annat för att området närmast vägarna ska vara trafiksäkert och åtkomligt för skötsel.

I vår region är det Trafikverkets entreprenör Peab som kontinuerligt tar bort felaktigt uppsatta skyltar i samband med att annat arbete görs längs vägarna. Det sker ofta flera gånger i veckan under barmarkstiden.

Just i dagarna inleds en mer grundlig vårstädning inom Västernorrland där fokus ligger på att ta ner otillåtna skyltar.

Ofta är det privatpersoner och företag, som sätter upp egenhändigt tillverkade skyltar för att upplysa om något. Men det förekommer även att lokala myndigheter sätter upp otillåtna skyltar. Men här är Trafikverket obevekligt. Skylten ska ha tillstånd och ska uppfylla de krav som gäller enligt vägmärkesförordningen.

– Alla otillåtna skyltar inom vägområdet ska bort. Det området sträcker sig en meter utanför vägkanten och ofta ända fram till viltstängslen, förklarar Kristofer Engstrand

Ägarna till skyltarna kan kvittera ut dem hos Trafikverket, de tas alltså inte i beslag. Skyltarna sparas i tre månader, sedan slängs de.

I mindre komplicerade trafikmiljöer kan reklam tillåtas, till exempel vid långa raksträckor där det inte finns annat som förarna måste hinna uppfatta. Om reklambudskapet är fast, kort och enkelt, kan det uppfattas snabbt och förarna har gott om tid på sig att läsa det. De kan därför ta hänsyn till trafiksituationen.

Trafikmiljöer som redan är komplexa och som ställer höga krav på förarna ska inte kompliceras ytterligare med onödig information. Exempel på sådana miljöer är korsningar, trafikplatser eller strax före tunnlar. Reklam får inte heller sitta så att den skymmer sikten eller kan blända förarna.

– Att sätta upp skyltar och banderoller på broar och viadukter kan vara direkt livsfarligt. Det är enkelt att tänka sig vad som kan hända om en skylt ramlar ner på en bils framruta eller på en motorcyklist, säger Kristofer Engstrand.

Mer läsning

Annons