Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Triangelfilm köper Sandrews biografer

Det blev till sist Triangelfilm som drog det längsta strået i kampen om Sandrew Metronomes svenska biografer.
Konkurrensverkets stämningsansökan tvingade fram affären.

Annons
Några dramatiska förändringar av förlusttyngda Sandrew Metronome är inte att vänta i det inledande skedet.
 Basen är den personal som finns i dag. Och vi planerar inga nedläggningar. Tvärtom, vi ska rusta upp biografer och eventuellt komplettera, säger Triangelfilms vd Mattias Nohrborg, som också är en av ägarna.

Bred repertoar
Sandrews har traditionellt haft ett utbud av något smalare filmer än SF, men har på senare tid fått in allt fler storfilmer från distributörerna. Nohrborg hoppas att denna trend håller i sig.
 Det hoppas jag och det tror jag. För att få en sådan här kedja att fungera som konkurrent till den stora kedjan, måste hela bredden finnas i repertoaren. Det måste finnas stora kommersiella filmer och det måste även finnas kompletterande mellanstora filmer, säger Nohrborg.
 Sedan handlar det om för oss att skapa profilen, kanske bli lite mer aggressiva, offensiva och lite mer tydliga i vår marknadsföring, tillägger han.
Sandrews ägare, Schibsted och stiftelsen Anders Sandrew, erbjöd i höstas SF att få köpa biokedjan för 100 miljoner kronor. Men Konkurrensverket nobbade affären då den skulle ge SF en alltför dominerande ställning på biografmarknaden.
SF och Sandrew Metronome kom då överens om att SF skulle ligga kvar med sitt bud till den 3 april eller fram till att Sandrew Metronome hittat en annan köpare. Flera intressenter fick i all hast lägga bud och det blev till sist Triangelfilm som fick köpa kedjans svenska biografer för 56 miljoner kronor.

Snabb lösning
 Processen att få verksamheten såld har pågått länge. Tidsfaktorn var en stor belastning för oss och det var viktigt för oss att hitta en snabb lösning, säger Sandrew Metronomes koncernchef Morten Kongstad.
På SF har man stor förståelse för att det till sist blev Triangelfilm som drog det längsta strået.
 Vi fortsätter nu som vanligt och att det blev så här ser vi inte som något bakslag, säger Jan Bernhardsson, vd på SF Bio till TT.
Triangelfilm, som är en liten spelare på den svenska biografmarknaden, ägs av Mattias Nohrborg och Björn Ringdahl. Bolaget har inför affären tre biografer med sammanlagt åtta salonger i Stockholm, Malmö och Helsingborg.
Köpet görs tillsammans med produktionsbolaget S/S Fladen, där Hannes Holm och Måns Herngren är delägare, samt distributionsbolaget Atlantic Film.

Mer läsning

Annons