Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utseendet kommer först när vi väljer mobil

När svensken väljer mobil är det storlek, form och färg som fäller avgörandet.

Annons
Okej mobiltillverkarna har sedan länge upptäckt det.
Att mobilens utseende har betydelse alltså.
Vem minns inte uppläxningen av Ericssons ledning på en bolagsstämma i mitten av 90-talet?
En ung dam viftade med numera klassikern SH888, en svart sak, stor som en halv tegelsten och ungefär lika upphetsande snygg. Hon undrade hur i... man kunde göra en så ful telefon, när ärkerivalen Nokia kunde göra så mycket snyggare telefoner.
Alla hennes kompisar och en hel värld hade just upptäckt de finländska telefonerna och resten är som det brukar heta historia.

Färg och form
Nokia är utan konkurrens världens största mobiltillverkare. Inte för att de på den tiden var tekniskt överlägsna, nej det var utseendet som avgjorde folks val.
Enligt en färsk undersökning från TNS Gallup, beställd av nyss nämnda Nokia, betyder just storlek, form och färg fortfarande mer än alla möjliga andra finesser en mobil numera är utrustad med. Tusen svenskar, och lika många danskar och norrmän har intervjuats om vad som är viktigt inför valet av ny mobil.
I synnerhet vi svenskar tar det där med utseende på största allvar enligt undersökningen. 83 procent av svenska ungdomar (mellan 15 och 24 år) säger att storleken har stor betydelse. Motsvarande siffra i Norge är 74 procent och 71 procent i Danmark. 42 procent av svenskarna säger också att färgen och formen har stor betydelse inför valet av ny mobil.

Kamera
Först därefter börjar det enligt undersökningen bli intressant med funktionerna hos telefonen. En megapixelkamera står högst på önskelistan. Det vill 44 procent av norrmännen och 42 procent av svenskarna ska finnas på deras nästa mobil. Därnäst på önskelistan står en bra skärm, musik och radio i mobilen.
Liksom när det gällde SMS är norrmännen flitigast i Norden på att nyttja olika mobila tjänster. Till exempel säger 36 procent av norrmännen att bildmeddelanden (MMS) är en mycket viktig funktion Bara 13 procent av danskarna och 24 procent av de tillfrågade svenskarna håller med om den saken

Mer läsning

Annons