Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket:Ett mitträcke hade räddat Tinos liv

/
  • Mitträcket hade förhindrat dödsolyckan den 9 augusti.  Vid avåkningen törnade olycksbilen även mot ett par stenar i diket. Sådana plockas bort i samband med att mitträckesprojektet genomförs.

Om mitträcket på E4 varit på plats hade svenske ungdomsmästaren i boxning, 17-årige Tino Lindeman, Liden, inte dödats vid bilolyckan på E4 i Gnarp för ett par veckor sedan.

Annons
Han hade klarat sig. Det är jag fullständigt övertygad om, säger vägverkets Benny Ersson, Sundsvall, projektledare för mitträcksabetet mellan Åkne i Gnarp och Njurundabommen.
Bilen hade törnat mot mitträcket och inte farit över på motsatt sida.
På tisdagskvällen var en 22-årig Sundsvallskvinna ute för en liknande avåkning som Lindeman, i Årskogen. Hon undkom med lindriga skador.
Det är bara att beklaga att mitträckesarbetet flyttats fram under åren. Nu räknar vi med att det ska bli av 2006-2007, fortsätter Benny Ersson. Finansieringen är dock ännu inte klar.
Till veckan börjar entreprenören Skanska med att bygga den nya bron över Dyrån. Arbetet har fått skjutas upp på grund av det höga vattenståndet.
Bron över Dyrån ingår i 80-miljonersprojektet. Utöver arbetet på vägen blir det på sina håll omfattande sidoarbeten. Mest märkbara blir förändringarna nog i Årskogen som får enbart en E4-korsning.


Vill ha planskild korsning


Sju fastighetsägare, Sofia Öström/Lars-Åke Larsson, Olov Söderström, Görgen Ahlin, Kenneth Neijnes, Kurt Bogstag, Roland Karlsson och Mikael Wiklund, befarar i ett yttrande att Årskogen-korsningen kan bli olycksdrabbad och föreslår därför en planskild korsning. Alternativt en överfart eller tunnel för oskyddade trafikanter och accelerations- och uppbromsningsfiler.
Benny Ersson konstaterar att pengarna inte räcker till det.
Vi kan få pengar till mitträckesprojektet. Några medel till en planskild korsning får vi inte.
Det kan överklagas till regeringen men det leder bara till en fördröjning. Har man inga pengar, har man inga.


Hus kan lösas in


I den fortsatta demokratiprocessen ska eventuella synpunkter ska ges till Vägverket senast den 16 september.
I handlingarna om arbetsplanen framgår att Nina och Kenneth Vänns fastigheter Årskogen 1:1 och 1:3 kan komma att lösas in. De ligger mellan E4 och järnvägen. Flera fastigheter med samma slags läge kan komma att lösas in men Banverket har meddelat att betalning inte är aktuellt från dess sida.
Kurt Nordvall i Maj noterar att den vägport som redan finns under E4 är för liten för skördetröskor och timmerbilar. Siv och Stig Nyberg för Bölen 1:7 protesterar mot att en anslutningsväg mot E4 stängs.
Gryttjesvallen kommer preliminärt att nås enbart från norr, med högersväng, eller från skogsväg från öster mot vallen. En öppning i mitträcket lämnas.
X-Trafik reagerar mot planerna på att slopa busshållplatserna i Armsjön och Zakris i Gnarp.
Den i sommar olycksdrabbade bron över Ljungan berörs inte av mitträckesprojektet. Det finns inga pengar till den.



Mer läsning

Annons