Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket kritiseras efter dödsolyckan

/
  • – Vi vill prioritera järnvägsövergången i Stavreviken där det händer fler olyckor, säger Lennart Helsing, Vägverkets presstalesman i Härnösand.
  • – Vi vill prioritera järnvägsövergången i Stavreviken där det händer fler olyckor, säger Lennart Helsing, Vägverkets presstalesman i Härnösand.

Efter den tragiska olyckan i Viksjö på onsdagen då en 23-årig Nordingråbo omkom, riktas det kritik mot Vägverket, både från yrkeschaufförer och Vägverkets eget folk. Det här var inte första dödsolyckan på det här vägavsnittet, och det är bara tillfälligheter som förhindrat ännu fler olyckor med dödlig utgång.

Annons
Thomas Åkerblom från Timrå har varit yrkeschaufför i 30 år, och
trafikerar nästan dagligen den här olycksdrabbade sträckan.
Vi har påtalat problemen för Vägverket flera gånger men de bryr sig inte om oss trafikanter. Satsningen på nollvision är bara snack och gäller endast E4. Den här vägen 331 är varje dag starkt trafikerad av tung trafik och fällorna är många.
Det kommer att hända fler dödsolyckor efter den här vägen. Själv
klarade jag mig med nån centimeter tillgodo över bron vid Villola.
Vägen var spårig med is och jag tappade styrningen och hade en
mötande timmerbil som kom närmare och närmare. Jag kunde inte annat göra än att försöka få studs med min tankbil mot vägkanten och hade tur som lyckades. I annat fall hade vi frontalkrockat.
Kurvan innan bron över Viksjöån är feldoserad. Kör man söderut
måste man hålla åt vänster för annars driver fordonet ut. Det är
obegripligt att man inte byggt en långkurva här istället för en
s-kurva. Dessutom måste vägbanken schaktas av så att bilisterna får
någon sikt att tala om, säger Thomas Åkerblom som tagit mycket illa
vid sig av den här olyckan.
Det är så beklagligt. Jag lider med familjen. Det här ska ju inte
behöva hända.
En person som ägnat 25 år av sitt liv för att bygga vägar i
Vägverkets tjänst är mycket kritisk till sin arbetsgivares som han
tycker nonchalanta sätt att ta emot synpunkter.
Det är inte första gången det händer en dödsolycka vid den här
bron. En cementbil som kom söderifrån tappade kontrollen i den
feldoserade kurvan och körde rakt in i vägbanken. Föraren omkom.
En timmerbil körde ner i ån med last och allt. Föraren hade en
otrolig tur. En godsbil hamnade nere i samma ravin, och den föraren
hade lika stor tur.
När vi jobbade med att reparera räcket efter en olycka påtalade vi
flera gånger att olyckorna beror på att kurvan är feldoserad, att den
måste rätas  upp. Ingen lyssnade på oss, antagligen för att vi bara
är arbetare som ingenting begriper.

Mer läsning

Annons