Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket varnar för "blödande" asfalt

Se upp för svarta, blanka fläckar på asfaltvägar i sommarhettan. Fläckarna kan ge en effekt som liknar vattenplaning, varnar Vägverket.

Annons
Vissa typer av asfaltbeläggning klarar inte flera veckor av så intensiv värme som den vi upplevt nu i sommar. Problemet uppstår främst på vägar som \"lagats\", med ny asfalt ovanpå den gamla. Det kan både vara fläckar och längre sträckor på vägen.

Farliga ytor syns
 Det finns tusentals såna ställen på vägnätet runt om i landet, säger Vägverkets beläggningschef Roland Styffe till TT.
 Risken är det blir lägre friktion på de här fläckarna, så att man får kast på sin bil eller motorcykel och tappar kontrollen, ungefär som vid vattenplaning, beskriver Styffe.
 Men de farliga ytorna syns ju. Är det mindre fläckar får man försöka undvika dem, och köra vid sidan om. Under alla omständigheter gäller att man måste sänka hastigheten och ta det lugnt, framhåller Roland Styffe.

Värst på eftermiddagen
Det svarta, blanka och halkiga uppstår när bindemedlet i asfalten kryper upp till vägbanan på grund av värmen. Man kan säga att asfalten \"svettas\" eller \"blöder\". Problemet är som störst varma eftermiddagar, medan det avtar i nattens svalka.
Vägverket sandar de farliga fläckarna, så fort man hinner med. Sanden är samma sort som den man använder på vinterväglag. För motorcyklister kan dock även sanden vara ett problem.
 Där det är större områden, eller skymd sikt, sätter vi upp varningsskyltar, säger Roland Styffe.
På en vägsträcka i Västerbotten uppgår kostnaden till cirka 10 000 kronor om dagen, skriver Västerbottens Folkblad. Enligt Roland Styffe skulle problemet kunna förebyggas genom att man gör färre fläckvisa lagningar av vägbeläggning.
 Hade vi bara pengar, skulle det inte bli så många fläckvisa problem. Den typen av åtgärd är mera känslig för värme, säger han.

Mer läsning

Annons