Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Torsdagen då alla vill äta hamburgare

/
  • Restaurangchefen Michael Bäckström tror på dubblad hamburgerförsäljning under den stora hamburgardagen.
  • Passchefen Tove Jacobsson är osäker på vad Sundsvallsbron betyder för restaurangens försäljning.
  • Elvira Westin, My Marell och Tove Jacobsson förbereder sig på att sälja många hamburgare.
  • Grand de luxe cheese and bacon är en av de hamburgare som Tove Jacobsson tror att det kommer säljas mycket av under torsdagen.

Pizza på nyårsdagen och sill på midsommarafton är välkända mattraditioner. Men att det är torsdagen innan midsommarafton som är den stora hamburgerdagen är inte lika känt för alla.

Annons

– Jag har tagit in extrapersonal och planerat så att vi har bemanning på alla stationer hela dagen och natten. Sedan har leveransen varit betydligt större än det normala, säger Michael Bäckström, restaurangchef på Max i Sundsvall.

Han räknar med att sälja uppemot 2 000 hamburgare under torsdagen, vilket är dubbelt så många som normalt. Dessutom räknar han med att sälja 500 fler dippsåser, 150 fler lyxshaker och 30 fler sallader än en vanlig dag. Men det är inte bara mat det kommer att gå åt extra mycket av under den stora hamburgerdagen.

– Vi räknar med att det går åt 2 500 sugrör, vilket är tusen fler än vanliga dagar. Dessutom kommer det också att gå åt omkring 500 ballonger, vilket vanliga helger brukar vara omkring 200 stycken.

Varuleveransen är dubbelt så stor jämfört med det normala och personalstyrkan lika så. Dagen innan midsommarafton är vägkrogarnas absolut största försäljningsdag, vilket den har varit i flera år.

– Det är en stor resdag för många som ska åka till andra orter och fira midsommar. Speciellt är det många barnfamiljer som stannar till för att äta lunch och då väljer dem en hamburgerrestaurang för att det ska gå snabbt, smidigt och enkelt, säger Michael Bäckström.

Tove Jacobsson har jobbat på Max i tio år och de senaste två åren har hon varit passchef på Max i Sundsvall. Hon har jobbat torsdagen innan midsommarafton vartenda år, så långt tillbaka som hon kan minnas. Att det i flera år har varit den största högförsäljningsdagen på året tycker hon brukar märkas, men om det blir samma sak i år är hon osäker på.

– Nu har Sundsvallsbron öppnat och vi vet inte om lika många resenärer passerar här i år när de ska till sina midsommarfiranden.

Men hon och Michael Bäckström är överens om att det handlar om att göra en chansning, att vinna eller försvinna. De utgår från att det är lika många gäster som kommer att besöka restaurangen dagen innan midsommarafton som tidigare år.

– Vi måste chansa och ta in mycket personal. Det går inte att vara för få, då blir det inte snabbmat längre, säger Tove Jacobsson.

Mer läsning