Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facebook får kritik efter Parisdådet

Sociala medier användes flitigt när Paris stod i brand. Ytligt tycker vissa, medan andra ser det som ett bra redskap för att snabbt lugna sina anhöriga i en krissituation, eller visa empati för det drabbade.(TT)

Annons

När dådet i Paris inträffade var det många som vände sig till sociala medier för att visa sitt stöd. Facebook var snabba med att tillgängliggöra en fransk flagga, som man enkelt kan lägga över sin profilbild för att visa sympati. Någonting som ett stort antal människor har gjort.

– Detta har ju nästan blivit som en masspsykos sedan i går. När vi känner oss maktlösa kan vi på ett enkelt sätt visa var vi står, visa att detta inte är okej, säger beteendevetaren Nina Jansdotter.

Förvirringen var stor under och efter terrorattentatet och många vände sig till sociala medier för att försäkra sig om att vänner och familjemedlemmar, som var på plats, var i säkerhet.

Facebook aktiverade funktionen "Safetycheck" efter dådet i Paris, och under de första 24 timmarna var det 4,1 miljoner användare som via redskapet meddelade att de var i säkerhet, uppger Aftonbladet.

Safetycheck fungerar så att Facebook skickar en notis till de användare som befinner sig i det drabbade området, som på ett enkelt sätt meddela sina vänner på sidan, att de är i säkerhet.

Facebook får kritik på sociala medier av människor som frågar sig varför företaget erbjöd funktionen i Paris men inte i Beirut när ett 40-tal människor dödades dagen innan i ett attentat som IS också tagit på sig.

Företaget erbjöd heller inte en libanesisk flagga till användarna som ville visa sitt stöd.

– Facebook bör vara neutrala. Jag kan förstå att folk är upprörda över att de väljer ut just den här händelsen, när man inte har tillgång till funktionen vid andra dåd, säger Emanuel Karlsten journalist och rådgivare i digitaliseringsfrågor.

Facebook har sedan lanseringen av redskapet förra året aktiverat det vid fem naturkatastrofer. "I fredags var första gången vi aktiverade tjänsten för en sådan här situation", skriver företrädare för företaget i ett mejl till Aftonbladet

Mer läsning

Annons