Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alnö vårdcentral: Ryktesspridningen tar på krafterna – vi efterlyser saklighet

Annons

Angående senaste tidens skriverier om Caspien Alnö vårdcentral. 

Ända från start så har det varit ryktesspridning kring vår vårdcentral, i och med övertagningsprocessen med betingande artiklar och så vidare. Till och med första veckan kom patienter som blivit uppmanade att anmäla oss. 

Och med det, så går också "snacket" – rykten, både bra och dåliga. Detta leder fram till sinnesstämningar. Sinnesstämningar såsom det passar på en skolgård. Småprat och så vidare mynnar slutligen ut i att folk har uttryckt sig, redan i början av öppnandet, såsom "jävla svartskalle", "jävla muslim", "är det för att hen är muslim?" till medarbetare på arbetsplatsen. 

Detta tar givetvis oerhört mycket krafter. Onödigt mycket. 

Läs också: Oron över Alnö vårdcentral är i allra högsta grad befogad

Generellt talat så ger dock negativitet en betydelse av att skada.

Vi vet att utmaningar finns, de finns i olika avseenden på varenda vårdcentral och klinik. Det finns oerhört mycket att göra inom vården som kan förbättras. Den som tänker att "så är det inte", är den som behöver utvecklas.

Generellt talat så ger dock negativitet en betydelse av att skada. Essensen i det är att vara konstruktiv, för vi bygger alla samma båt. Och detta i ett landsting som, enligt uppgift, har 50 procent brist på vårdcentralsläkare, samt har andra stora utmaningar. 

Mediala pådrag, där några säger något negativt och patienter blir upprörda då de har en helt annan upplevelse och skriver något positivt, och då måste några skriva något negativt – slutar oftast inte i något annat än tidningarnas stora nöje att få sälja. Vad är det för nivå?

Läs också: [+] Växande missnöje med Alnö vårdcentral – så många anmälningar har din hälsocentral fått

Givetvis kommer vi aldrig diskutera patienters utsago, för vi är vårdgivare. Rykten skapar dock ibland sådana löjeväckande berättelser att vissa saker saknar substans. Vissa verkar inte göra annat än att prata, och det gäller inte enbart patienter – detta är inte för att underminera vissa synpunkter, tvärtom egentligen. 

Det är inte att säga att det inte finns saker att utvecklas på, givetvis inte. Men det finns en förståelse därtill att man kan säga för och emot om nästan allt – och det gäller överallt.

Vi vet varför anmälningsstatistiken gått upp de sista två månaderna, som tidigare varit låg, men det är ordnat nu. 

Vi satsar oerhört mycket på fasta läkare som är vårt fokus just nu, och redan är vi nummer ett i tid det tar för att träffa en läkare i Sundvall.

Vi älskar det vi gör, älskar att jobba med varandra, och arbetar intensivt både kvällar och helger för att bygga upp någonting riktigt bra och långsiktigt på ön. Och vi har en betydande positiv upplevelse av ön.

Vi har daglig fortbildning sedan start för läkargruppen. Mödra- och barnvård är i topp. Vi är på god väg att avsevärt förbättra diabetesstatistiken på ön. Vi satsar oerhört mycket på fasta läkare som är vårt fokus just nu, och redan är vi nummer ett i tid det tar för att träffa en läkare i Sundvall. Det är inte att säga att andra gör det sämre, de har bara andra utmaningar.

Till allt detta efterfrågar vi saklighet och god klass. 

Om man tycker att något fungerar dåligt, eller bra, får man gärna ta upp det med verksamhetschefen, brev fungerar. 

Man får också gärna lista om sig. Eller lista sig här. Likaså anmäla. Eller inte anmäla.

Vänligen,

Anton Lifhjelm, verksamhetschef med personal på Caspien Alnö VC

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons