Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anders leder Mittmedias digitala utveckling

I 175 år har Sundsvalls Tidning varit en viktig del av samhällsutvecklingen i Medelpad. Nu stundar nya tider med ny teknik och nya krav för både medarbetare och användare. I en serie möter du några personer som jobbar mot framtiden.
I dag möter du Anders Härén, Mittmedias CTO och utvecklingschef.

Annons

Likt en dirigent som leder en stor symfoniorkester med många solister ska Anders Härén leda utvecklingen på Mittmedia från traditionell tidningsproduktion till digital distribution av nyheter och annonser. Som chef över DMU, en avdelning för digital medieutveckliing, har han hjälp av ett stort gäng experter.

– Det är programmerare, designers och ett antal UX-designers som jobbar med gränssnitt och användarupplevelser. Vi rekryterar regelbundet och kommer vara runt 40 personer på nya året.

Att jobba på medieföretag har alltid varit attraktivt för digitala utvecklare enligt Anders. Utvecklingen går snabbt, det händer mycket och sysslar man med webb och appar måste man vara beredd på förändringar varje dag.

– Det är en rolig miljö att jobba i. Trots att mediebranschen är i gungning, har vi vänt krisen till en fördel och gjort allt till ett experiment istället.

Det finns inte tid för egen kodning eller programmering längre. På ständig resa mellan olika utvecklare, avdelningar, konferenser och möten står hans skrivbord i Sundsvall oftast tomt.

– Jag försöker vara i Sundsvall så mycket det går men det blir bara ett par dagar i veckan. Kodning är färskvara så jag lägger tid på annat i stället.

Som CTO eller ansvarig teknisk chef ligger fokus på att få teknik och alla system att fungera tillsammans.

Funkar inte webben eller appen drabbar det läsaren eller kunden direkt.