
Ånge bland Sveriges bästa

Beställningscentralen för färdtjänst och sjukresor som finns i Ånge är en av Sveriges bästa, enligt en ny undersökning.
I Ånge finns Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, före detta Samtrans. Här tas samtal om färdtjänst och sjukresor mot från hela Västernorrland, och hjälper även Västerbotten, Norrbotten och Jämtland med bland annat kundservice, färdtjänstbeställningar och jourtjänster.
– En del län köper in våra tjänster på kvällstid och helger. Vi är bemannade dygnet runt och vår personal gör ett enormt jobb, säger Maria Thid, platschef på beställningscentralen i Ånge.
Enligt den årliga undersökningen Anbaro, Barometern för anropsstyrd trafik, är nio av tio resenärer som haft kontakt med Ånges beställningscentral nöjda med transport och telefoni i samband med färdtjänst och sjukresor. Undersökningen görs av Ipsos, på uppdrag av branschorganisationen Svensk kollektivtrafik, och baseras på 40 000 intervjuer med resenärer i hela Sverige.
– Vi har väldigt nöjda kunder överlag, som oftast är väldigt tacksamma över att tjänsten finns, säger Maria Thid.
LÄS MER: Kollektivtrafiken i länet får bra betyg
Totalt jobbar cirka 30 personer på beställningscentralen i Ånge som tar emot drygt 600 000 telefonsamtal om året. Den största delen av samtalen handlar om de kommunala färdtjänstresorna, och den näststörsta delen handlar om landstingets sjukresor.
– Rikssnittet i den här undersökningen är väldigt bra, men vi ligger också bättre till än genomsnittet, säger Maria Thid.
LÄS MER: Sollefteå säger upp samarbetet
Det enda område i undersökningen som Västernorrland inte ligger i topp på är väntetiden i telefon, där länet ligger på 76 procent nöjda resenärer, jämfört med rikssnittet på 83 procent. Orsaken till detta är enligt Maria Thid ett oväntat stort antal inkommande samtal under våren 2015.
– Vi fick 13 500 samtal mer än vi kalkylerat med och det påverkade telefonkön negativt, men nu flyter det på som tidigare igen, säger Maria Thid.