Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ånge bland Sveriges bästa

Beställningscentralen för färdtjänst och sjukresor som finns i Ånge är en av Sveriges bästa, enligt en ny undersökning.

I Ånge finns Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, före detta Samtrans. Här tas samtal om färdtjänst och sjukresor mot från hela Västernorrland, och hjälper även Västerbotten, Norrbotten och Jämtland med bland annat kundservice, färdtjänstbeställningar och jourtjänster.

– En del län köper in våra tjänster på kvällstid och helger. Vi är bemannade dygnet runt och vår personal gör ett enormt jobb, säger Maria Thid, platschef på beställningscentralen i Ånge.

Enligt den årliga undersökningen Anbaro, Barometern för anropsstyrd trafik, är nio av tio resenärer som haft kontakt med Ånges beställningscentral nöjda med transport och telefoni i samband med färdtjänst och sjukresor. Undersökningen görs av Ipsos, på uppdrag av branschorganisationen Svensk kollektivtrafik, och baseras på 40 000 intervjuer med resenärer i hela Sverige.

– Vi har väldigt nöjda kunder överlag, som oftast är väldigt tacksamma över att tjänsten finns, säger Maria Thid.

LÄS MER: Kollektivtrafiken i länet får bra betyg

Totalt jobbar cirka 30 personer på beställningscentralen i Ånge som tar emot drygt 600 000 telefonsamtal om året. Den största delen av samtalen handlar om de kommunala färdtjänstresorna, och den näststörsta delen handlar om landstingets sjukresor.

– Rikssnittet i den här undersökningen är väldigt bra, men vi ligger också bättre till än genomsnittet, säger Maria Thid.

LÄS MER: Sollefteå säger upp samarbetet

Det enda område i undersökningen som Västernorrland inte ligger i topp på är väntetiden i telefon, där länet ligger på 76 procent nöjda resenärer, jämfört med rikssnittet på 83 procent. Orsaken till detta är enligt Maria Thid ett oväntat stort antal inkommande samtal under våren 2015.

– Vi fick 13 500 samtal mer än vi kalkylerat med och det påverkade telefonkön negativt, men nu flyter det på som tidigare igen, säger Maria Thid.