Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ångeelever först i landet i unikt läsprojekt – läs- och skrivförmåga testas på nytt sätt

/
  • Cornelia Rönnlund får instruktioner om vad hon ska göra av Gustaf Öqvist Seimyr. Skärmen kalibreras för just hennes ögon.
  • Klara Bolin i klass 2 läser en liten berättelse på skärmen för Ida Bergman. 250 barn ska i dagarna genomgå testet.
  • En röd och en grön ring visar exakt hur ögonen rör sig över bokstäverna. Om ögonen hoppar fram och tillbaka för mycket kan det vara ett tecken på att man behöver öva mer på läsning.

Just nu pågår kontroll av skolelevers läs- och skrivförmåga i Ånge kommun.
Med så kallad eye-tracking-teknik screenar man alla elever i lågstadiet.
– Det är roligt, Ånge kommun är vår första riktiga kund, säger Gustaf Öqvist Seimyr på företaget som utför undersökningen.

Annons

Läs också: Frivilligcentral och utomhuscentral för äldre föreslås i Ånge

Metoden utförs av ett teknikföretag och är en avknoppning från mångårig forskning på Karolinska institutet kring barns läs- och skrivförmåga.

Tekniken med eye-tracking är gammal, men har inte använts på det här området förut. En skärm mäter barnens ögonrörelser medan de läser. Två olikfärgade små ringar markerar höger och vänster öga på en dator intill.

– Om man har läs- och skrivsvårigheter så visar sig problemen i ögonens rörelsemönster. Vi kan inte säga vad problemen beror på, vi ställer ingen diagnos. Skolan får undersöka vad som gör att eleven har problem, säger Gustaf Öqvist Seimyr från företaget Optolexia som utför undersökningen.

Allt spelas in och sparas för att senare skickas tillbaka till skolan som kan använda underlaget för att följa upp varje elev individuellt.

Läs också: Bobergsskolan riskerar vite för personalens tjuvrökning

Klara Bolin i klass 2 läser en enklare text och Ida Bergman sitter vid en dator och följer koncentrerat ringarna när de hoppar fram från ord till ord.

– Jag var lite nervös först, men det var inte svårt och det gick jättefort, säger Klara och pilar tillbaka till lektionen.

På Fränstaskolan är man positiv till tekniken och ser stora möjligheter till att fånga upp elever med dyslexi tidigt i livet.

– Det här är ett otroligt bra verktyg för att snabbt se vilka elever som har läs- och skrivsvårigheter. Om en vecka får vi svart på vitt om vilka elever som behöver hjälp. Sedan är det vårt jobb att ordna med rätt stöd och extra lästräning. Tanken är att vi ska göra testerna en gång per termin så att vi kan följa upp varje elev. Vi hoppas kunna köpa in en egen utrustning så att vi kan screena eleverna själva, och lite oftare för att se om vi gör framsteg, säger Roger Jagebo, rektor på Fränstaskolan.

Mer läsning