Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassisk lantis i glassig förpackning

/

Det gamla industriområdet i Ljungaverk står till stor del tomt. Men utanför en av de gamla tegelbyggnaderna står en blank- och en mattsvart Volvo Amazon. En skylt annonserar att fula bilar inte är välkomna. Utsträckt i en solstol iförd en grön lantmännen-keps, med ett par klarröda träskor parkerade bredvid, ligger Tomas Eriksson, och vinkar lite lojt till hälsning.

Annons

Eller är det hans alter ego Håkki som ligger där? Svårt att säga. Aktivitetsnivån tyder hursomhelst på att det är semestertider, och gott så.

Konstprojektet och frontfiguren med samma namn, Håkki, har en rad underprojekt som alla är kopplade till identitet och en vilja att få människor i glesbygd att känna stolthet över sitt ursprung och sina hemtrakter. Föreläsningar och workshops på temat identitet, dansbandsdiscjockey på äldreboenden och en filmfestival är exempel på dessa. Ibland ser man kanske inte det omedelbara sambandet, som med hårstylingprodukterna Flott Topp som nyligen lanserats.

– Ja, man kan väl säga att det är folkhemmet och gemene man som är den röda tråden, förklarar Tomas Eriksson.

– När det gäller Flott Topp så är det ju också mycket smartare, och ger en större marknad om man har en antihjälte på reklamen, än om man vänder sig till fotomodeller och folk som är skitsnygga, fortsätter han.

För övrigt kanske det inte är helt ologiskt att ett projekt som startades med en hockeyfrilla lanserar hårprodukter.

Något annat som går igen är att en del av vinsten går tillbaka till Ljungaverk. Näst på tur står Folkets Hus, som ska få sina gamla neonskyltar från 60-talet upprustade.

T-shirts med tryck som försöker uttrycka småstadsidentiteten har varit centralt i projektet sedan starten, och nu flyttar delar av den verksamheten till Ljungaverk. Tröjorna som ska säljas via postorder kommer tryckas här, medan de som säljs i butik även fortsättningsvis kommer tryckas i Trondheim.

Tryckmaskiner, ramar och UV-lampor väntar på att tas i bruk. Men det har varit lite meckigt med leveranser, sedan gick UV-lampan sönder. I väntan på en ny experimenteras det med solljus, för att se om det går att få trycket att fastna i ramen på det viset. UV-ljus som UV-ljus liksom.

– Förhoppningsvis ska vi kunna ha stället öppet på somrarna, vi är ju ändå här. Lite drop in sådär, att folk ska kunna komma hit, välja tryck och så trycker vi på plats.

När Håkki skapades byggdes projektet till stor del upp genom mytspridning. Tidningarna hade svårt att avslöja det hela som en bluff eftersom både Ljungaverk och killen i hockeyfrilla fanns på riktigt. En av myterna var att t-shirtarna trycktes i Håkkis källare i, just det, Ljungaverk.

– Cirkeln sluts i och med detta. Det är bara en tre, fyra år sedan som vi avslöjade den vita lögnen om att tröjorna i själva verket trycktes någon annanstans, säger Tomas Eriksson innan han återgår till semesterpositionen.

Annons