Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ångeföretag måste skapa egen infrastruktur

I januari kom ett mejl – tre månader senare rullade sista tåget från Green Cargo.
Kvar vid den nedlagda lastplatsen finns exportberoende glesbygdsföretaget Callans Trä.
– Det är väldigt tråkigt att jag ska tvingas ta två timmar av min arbetsdag för att skapa en ny kommunikationsled, säger vd:n Arvid Callans.

Annons

Effektiva transporter är avgörande för det 75-åriga familjeföretaget som i dag exporterar 90 procent av produktionen.

Men det statliga godstågsbolaget Green Cargo, som ska göra ett resultatlyft med över 400 miljoner kronor, bedömer inte att volymerna vid laststationen i Erikslund utanför Ånge, samt 40 andra taxepunkter i landet, är tillräckligt stora.

– Det har varit ekonomisk kris i Europa och USA. Nu börjar hjulen snurra. Vi och svensk industri ökar produktionen och omsättningen. Då stänger statens godsbolag transporterna. Det här strider emot allt miljö och logistik tänkande, säger Arvid Callans.

Nedläggningen fick vd:n att betala 72 000 kronor ur egen ficka för en annonssida i Dagens Industri där han vände sig direkt till statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Jag är ingen som går och knyter näven i byxorna. Jag kan åtminstone tala om att jag tycker att det är fel från ett miljöperspektiv.

Reaktionerna blev större än han hade väntat sig.

– Gensvaret har varit enormt. Jag har säkert fått 400 mejl. Landshövdingar i norra Sverige, företagare inom träbranschen i Sverige, Danmark, Norge och många andra har hört av sig.

Men från Ånge kommuns sida har det varit knäpptyst, enligt Arvid Callans.

– Inte en enda person har hört av sig. Det hade varit roligt att få lite stöd.

Han trivs "sanslöst bra" i Ånge men betonar att infrastrukturen är avgörande för att kunna driva med lönsamhet i kommunen.

– Vi får ta en hel del av vår arbetstid bara för att se till att infrastrukturen blir kvar här uppe. Skolor, bank och dagis, det går att göra så mycket mer i vår kommun.

Företaget har nu en tillfällig transportlösning – som delvis består av lastbilstransporter med utländska lågprisåkare.

– Det ska vara minfält utanför oss för att vi inte ska få ut varorna. Vi påverkas inte mer än att vi inte kan skriva i vår årsredovisning att vi har miljövänliga transporter. Men jag tror inte att det, med lite entreprenörsanda, är osannolikt att det rullar tåg på vårt spår till hösten, säger Arvid Callans.