Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avgörande möte för nytt dubbelspår – nu startar arbetet för bättre tågtrafik

/
  • En utbyggnad av Ostkustbanan skulle korta restiden mellan Härnösand och Stockholm.

I morgon fredag tas ett viktigt steg på vägen för en utbyggnad av dubbelspår mellan Stockholm och Härnösand. Då tar det nya bolaget för Ostkustbanan formellt över arbetet att stärka argumenten för en utbyggnad från kommuner, landsting och regioner.

Annons

Beslutsfattare från Västernorrland och Gävleborg träffas under fredagen i Sundsvall för att avsluta projekt Ostkustbanan och formellt starta arbetet i det nybildade bolaget. Mötet är viktigt för att belysa nyttan av utbyggnaden och motivera behovet av vidare analyser. En utbyggnad skulle korta restiden på sträckan betydligt.

– Vi har sedan 2007 haft bra samverkan i de projekt som vi drivit för frågan om nya Ostkustbanan. Att verksamheten nu går över till att bedrivas i bolagsform är positivt och bidrar till arbetet med att ta fram underlag och skapa samsyn inför samtal med Sverigeförhandlingen, säger länsrådet Sten-Olov Altin, ordförande i projekt nya Ostkustbanan samt adjungerande ledamot i styrelsen för bolaget.

Regeringens förhandlare Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen kommer också att delta i mötet. Sverigeförhandlingen har bland annat i uppdrag att titta på en möjlig utbyggnad av järnvägen i norr.

Förra året meddelade regeringen att första etappen med dubbelspår kommer att börja byggas 2023 samt att en förlängd mötesstation kommer att ha byggstart 2018. För att stärka argumentationen för en utbyggnad och lättare hitta medfinansiering för bygget har en arbetsgrupp bildats. Arbetsgruppen består av tjänstemän från kommunerna i det nybildade bolaget, Länsstyrelsen Västernorrland, Region Gävleborg samt Trafikverket.

Mer läsning

Annons