Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gin – med smak av Norrland

/
  • I dag producerar Hernö Gin 50 000 flaskor gin om året. Den nya anläggningen, som beräknas stå klar i maj nästa år, ska klara en femdubblad produktion
  • I dag finns fyra olika ginmärken av varierande alkoholhalt i sortimentet.
  • Ett evigt droppande från ett kärl påminner om att produktionen är i full gång.
  • Efter att spriten destillerats smaksätts den med enbär men även lingon, koriander, citrus och andra kryddor tillsätts.
  • I destilleriet i Dala står kryddblandningarna på rad.

Du behöver inte åka till England för att avsmaka ett prisbelönt lokalt gin.
Lilla Hernö Gin spänner bågen högt och siktar på att bli bäst i världen.
Enbären är givna. Med lingon plockade från närområdet får man dessutom en norrländsk touch.
– Vi vill göra något unikt, säger Jon Hillgren.

Annons

I lilla byn Dala utanför Härnösand, granne med bondgårdar och öppen åkermark ligger Sveriges första gindestilleri. Sommartid är det en idyll inbäddad i grönska. Nu, när vintern nallkas, pågår bygget med en ny produktionsanläggning och besökscentrum för fullt i den gamla 1800-talsgården.

Investeringarna, på totalt 2,5 miljoner kronor, ska göra det lilla Härnösandsföretaget till en aktör att räkna med på världsmarknaden.

Med den nya anläggningen kommer produktionskapaciteten ökas avsevärt.

Hernö Gin siktar på att bli fem gånger större och expandera internationellt. Framgångssagan Hernö Gin handlar faktiskt inte bara om gin. Detta är också en historia om affärsmöjligheter, varumärkesbyggande och upplevelser.

Från ruskvädret med snöblandat regn kliver vi in till värmen i en klinisk ren produktionshall, själva hjärtat i gindestilleriet.

Där står den handslagna kopparpannan från Tyskland med sitt magiska innehåll. I dag producerar den i runda slängar 50 000 flaskor gin om året. Den nya anläggningen, som beräknas stå klar i maj nästa år, ska klara en femdubblad produktion vilket betyder 125 000 liter per år.

Jon Hillgren visar runt i lokalerna och en omedelbar doft av enbär, som ger drycken sin speciella karaktär, slår emot oss. Ett evigt droppande från ett kärl påminner om att produktionen är i full gång.

Vi bjuds att smaka ett första destillat direkt från kärlet. Jag smuttar ur provningsglaset och urskiljer smaker som blomma och citrus trots att det handlar om gin.

– Först låter vi kryddorna dra i spriten 20-24 timmar innan spriten destilleras, berättar Jon Hillgren.

Ur ett annat glas smuttar vi prisbelönt och 57-procentig gin, Hernö Navy Strength Gin. Det brinner i strupen och smakerna av citron och enbär stannar kvar länge. Under det senaste året har de totalt vunnit 18 medaljer för sitt Gin.

Steget från en galen idé till att bli en internationellt erkänd ginproducent har gått fort. Företaget grundades 2011, då i liten skala. Första flaskan låg på Systembolagets hyllor i december 2012.

I dag finns fyra olika ginmärken av varierande alkoholhalt i sortimentet. Och efterfrågan ökar stadigt. Den första december 2014 lanseras Hernö Gin på 140 Systembolag i Sverige.

Hur kommer man på tanken att starta ett gårdsbränneri för gin och i Norrland dessutom? Är det inte bara engelsmän som klarar att producera gin?

– Nej, det är just det som är grejen. Vi ville göra något eget som inte finns i Sverige. Men i botten ligger förstås ett genuint intresse för alkoholhaltiga drycker och i synnerhet de med en aningen högre alkoholhalt, säger Jon.

Ni är det första gindestilleriet i historien norr om Danmark?

– Ja, och vi ser till att vårt destillat får en speciell norrländsk karaktär genom att tillsätta lingon plockade i närområdet. Ingredienserna är ekologiska och omsorgsfullt utvalda.

Jon Hillgren har märkt ett ökat intresse för just gin de senaste åren. Trenden just nu är att dricka coctails. Själv föredrar han att dricka gin rent.

– Men sommartid kan det vara gott med en Dry Martini, säger han.

Härnö Gin planerar en besöksanläggning som ska kunna ta emot ett 50-tal besökare åt gången.

Satsningen på en ny produktionsanläggning har möjliggjorts tack vare en nyemission som blev en succé och gav ett kapitaltillskott på 2,5 miljoner kronor. När emissionen stängdes den 17 oktober hade den övertecknats med 83 procent och fler än 450 nya aktieägare hade välkomnats.

– Det stora intresset för det vi gör får oss också att satsa på ett nytt besökscentrum för att kunna ta emot alla ginentusiaster. Tanken är också att servera mat, säger Jon Hillgren.

Mer läsning