Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byberg och Nordin växer mest

/
  • Tomas Byberg är ägare av Byberg och Nordins. Modos tidigare
  • Busskoncernen står, i samarbete med Din tur, för nästan all linjetrafik i länet numer.

På bara några år har Byberg och Nordins busskoncern med säte i Nordingrå ungefär femdubblat sin omsättning.
Det anrika bussbolaget har vuxit rasande snabbt och är nu Sveriges största privatägda busskoncern med ungefär 1 200 anställda.
– Men det har inte varit något självändamål att bli större. Varje uppköp har föregåtts av noggranna ekonomiska beräkningar, säger ägaren Tomas Byberg.

Annons

Omsättningen har snabbt stigit från några hundra miljoner kronor per år till dagens ungefär 1,2 miljarder kronor.

Han berättar att det också kan bli nya affärer framöver, att man nyligen till exempel köpte 22 bussar i Kumla. Men påpekar att företaget samtidigt vill konsolidera sin verksamhet. Inte växa ihjäl sig,

– Det finns absolut en risk för växtvärk. Det är en kapitalkrävande bransch.

Koncernens bolag och delägda bolag äger tillsammans ungefär 700 bussar. Med tanke på att en ny buss kostar ungefär 2,5 miljoner kronor innebär det att någon miljard ligger låst i bussflottan.

Exempel på bussbolag som köpts upp bara de senaste åren är Werner Westins i Docksta, Anna Norberg buss i Liden, Torpshammars buss och Nordins trafik i Umeå.

Även om företaget inte har så många konkurrenter kvar, speciellt inte i hemkommunen, säger man att det inte handlar om att skaffa monopolställning utan ren affärsverksamhet.

– Jag har travhästar ihop med Nils-Olof Zetterblad, som driver Zetterblads buss i Noraström, säger Tomas Byberg som varit ordförande för svenska bussbranschens riksorganisation.

Numer är han dessutom ordförande i Modo, där han själv spelat som målvakt och bland annat tog lagets första SM-guld 1979.

Vad har du lärt dig av hockeyn som du tagit med dig som företagsledare?

– Oj, det var en fråga som jag faktiskt aldrig fått förut. Kanske att jag vågar ta ansvar på egen hand. Som målvakt har man ju ett stort eget ansvar.

Vad har du för visioner för framtiden?

– Jag vet att det här faktiskt låter lite som Gunde Svan, men vår officiella vision är "Inget är omöjligt:

Tomas Byberg säger att han fortfarande räknar moderbolaget som ett bussbolag för beställningstrafik även om linjetrafiken blivit en mycket stor del.

– Varje gång vi får en fråga ska vi utgå från att kunna hjälpa till och att inte är omöjligt.

Intressant att veta är också att koncernen har en hel dem rätt okända dotterbolag och sidoverksamheter. Att det till exempel är dotterbolaget Buss och Taxilogistik som samordnar all ersättningstrafik för SJ i hela landet om tågen fått problem.

Mer läsning

Annons