Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever väljer slöjd efter kön

/
  • I klass 9A på Ytterlännässkolan är det två killar som går textil och tre tjejer som går på träslöjden. Per-Jonas Nylén valde textil för att han redan kunde snickra, men inte sy.
  • Träslöjdsläraren Jonas Dahlman visar Elin Sjödin hur sitsen kommer att mallas ut till hennes pall.

Slöjden är fortfarande ett könsuppdelat ämne trots att skolan ska motverka traditionella könsmönster.
Men med fler gemensamma projekt kan mönstren brytas, tror slöjdläraren Linda Berglund.

Annons

På Ytterlännässkolan i Bollstabruk ska Per-Jonas Nylén i 9:an välja en sista uppgift på textilslöjden innan sommaren. Han är en av två killar i sin klass som valde textil.

– Jag valde syslöjd för att det var för många på träslöjden, säger han.

Han tror att slöjdvalet påverkas både av kompisar och att träslöjd är lite "coolare".

– Men eftersom jag redan kunde snickra är det bra att lära sig sy.

Amanda Melin valde också textilslöjd och tror att gamla könsmönster fortfarande finns kvar.

– Det har ju varit så i alla tider att kvinnor ska sitta hemma och sy och män ska snickra.

I februari lämnade barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen en rapport till Bku-nämnden för att uppmärksamma de ojämställda slöjdvalen.

Bara 11 procent av killarna i årskurs 8 valde textilslöjd i höstas, i 9:an var det 29 procent. Motsvarande valde 16 procent av tjejerna träslöjd i 8:an och 23 procent i 9:an.

Även nationellt sett väljer de flesta slöjd efter kön, 8 av 10 elever, alltså tjejer väljer textil och killar trä, berättar forskaren Erik Sigurdson vid Umeå universitet.

Fram till årskurs 8 har eleverna inte ett val och hon tycker att det är bra att eleverna får välja fritt.

– Det är viktigt med fria val, men det är svårt när de väljer efter rådande könsmönster, säger Linda Berglund som undervisar i textilslöjd.

För i skolans läroplan står det att skolan har ett ansvar att motverka traditionella könsmönster.

– Det finns ingen anledning att dela upp slöjden egentligen och jag vet många slöjdsalar på nyare skolor som är byggda på ett helt annat sätt med gemensamma utrymmen.

Men utan möjligheten att bygga nya salar försöker Linda Berglund hitta andra sätt att bryta uppdelningen.

– Ett sätt för att bryta detta är att ha fler gemensamma projekt mellan trä och textil, ett arbete som ligger i startgroparna, säger hon.

I träslöjdsalen limmar Elin Sjödin en sits till en pall, hon bytte till träslöjd i 9:an. Uppfostran styr hur killar och tjejer väljer slöjdinriktning, tror hon.

– Det är mer fysiskt i träslöjden och kan behövas mer kraft. Därför tror jag att fler killar väljer det, men också för att det anses mer manligt.

Träslöjdsläraren Jonas Dahlman tror precis som Linda Berglund på fler gemensamma projekt för att bryta könsmönstren och att det är viktigt.

Mer läsning