Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödskraschen i Fredrika: Därför kunde biljakten pågå så länge

/

Biljakter i sig är inget ovanligt för polisen. Att de slutar i dödsfall som i torsdags i Fredrika är ytterst sällsynt.
– Men sådana gånger blir de extremt uppmärksammade, berättar Börje Öhman, kommunikationschef vid polisen Västernorrland.

Annons

Enligt Börje Öhman tillhör förföljanden vardagen för polisen.

– De inträffar i länet varje vecka. Ofta är det någon som inte vill stanna vid en kontroll eller försöker fly när en polisbil vill stoppa personen. Men de flesta ger upp efter några minuter.

Beslut om man ska förfölja en bil tas inte av poliserna på plats utan av vakthavande befäl.

Läs också: Örnsköldsvikspolisen sörjer sin medarbetare

– Patrullen ska då lämna kontinuerliga rapporter om trafikintensitet, väglag, fara för andra och så vidare men det är vakthavandes beslut att inleda eller avbryta.

Det är alltså många faktorer som styr polisens handlande och man pratar här om behovs- och proportionalitetsprinciperna. Kort sagt om det är värt riskerna att ge sin in i ett förföljande.

– Det handlar också om varför man förföljer, om det till exempel handlar om någon som är efterlyst för mord eller bara saknar körkort.

När det gäller Fredrikafallet råder förundersökningssekretess men Öhman kan i alla fall kommentera en del:

– Många frågar sig hur förföljandet kunde hålla i sig så länge men här rörde det sig alltså om nattetid och på landet utan någon trafik att tala om. I stadsmiljö hade det varit en helt annan sak.

Förföljandet pågick cirka tio mil från Örnsköldsvik till Fredrika, en sträcka som avverkades på 35–40 minuter innan färden slutade med både polisbilen och den flyende bilen upp och ner i en sjö.

Öhman berättar också att avdelningen "särskilda utredningar" inom polisen troligen kommer att titta på fallet.

– En särskild åklagare kommer att leda den utredningen eftersom polisen inte ska granska sig själv.

Den uppmärksammade biljakten 2013 då två män dog när polisen öppnade en bro mellan Enköping och Strängnäs ledde till en debatt – och nya regler för polisens agerande vid biljakter är nu på gång.

Trafikskadeforskaren Jörgen Lundälv vid Göteborgs universitet är dock starkt kritisk till polisens biljakter.

– De är förenade med alldeles för stora risker och går stick i stäv med nollvisionen, säger han till Västerbottens-Kuriren.

I stället föreslår han att polisen borde filma flyende bilar från helikopter eller sätta in speciellt utbildare förare.

Läs också: Efter dödsolyckan i Fredrika – nu undersöks bilarna

Mer läsning

Annons