Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Korsningen är rena ryska rouletten"

/
  • Taymaz Tahmasebi Aria och hans pappa Henry Tervahauta vill att korsningen Bjästatjärn-E4 görs säkrare.

Hans son råkade ut för en trafikolycka som hade kunnat kosta två personer livet.
Nu rasar Henry Tervahauta mot säkerheten.
– Korsningen är rena ryska rouletten.

Annons

Men Henry Tervahauta är inte oemotsagd. Lennart Hellsing, Trafiksäkerhetsverkets pressansvarige för region mitt, säger:

– Om alla håller sig till reglerna så är det här inte alls någon farlig vägsträcka.

De som kommer från Bjästatjärn mot E4 blir upplysta om att endast högersväng är tillåten – bortsett för motorredskap som får korsa Europavägen.

Den bilist som orsakade trafikolyckan den 12 maj, där Taymaz Thamasebi Aria och hans studiekamrat drabbades, bröt således mot regeln i korsningen genom att ta sig ut på den tungt trafikerade Europavägen med hjälp av en vänstersväng när öppningen i mitträcket var passerad.

– Jag är inte ute efter att hitta en syndabock för det som hände, jag vill bara att någonting görs så att det inte slutar med att någon mister livet, säger Henry Tervahauta, pappa till Taymaz.

Henry Tervahauta säger att vissa bilister verkar ha satt i system att svänga vänster in på E4. Detta i stället för att göra högersvängen och köra några extrakilometer mot Bjästa, för att komma in på E4 den "rätta" vägen.

– När jag pratade med polisen sa de att det inte var deras ansvar att göra något. De hänvisade mig till kommunen. De sa också att det inte förelåg något brott. Och om det ändå kunde röra sig om brott så skulle det ta ett år att komma fram till något, på grund av att de har så mycket att göra.

Ett besked som upprörde Henry Tervahauta.

– Ja, för om folk fortsätter att strunta i reglerna så kommer det att inträffa något mycket otrevligt. Jag har fått signaler om att det på morgnarna, mellan sju och åtta, är ungefär 20 bilister som väljer den förbjudna svängen direkt in mot Örnsköldsvik.

Efter det att Henrys son Taymaz råkade ut för olyckan som hade kunnat kosta ett par personer livet, har Henry fått signaler om att det finns två läger i den lilla byn Bjästatjärn när det gäller E4-korsningen.

– Vissa verkar inte ha några problem med att svänga vänster, mot reglerna. Andra anser att det inte ska förekomma. Jag förstår om det är känsligt att prata om det i byn, men det ska väl inte behöva gå så långt att någon mister livet.

– Jag pratar i media för att jag inte kan hålla käften. Jag vill inte ha suttit tyst och passiv om det är så att det smäller där ute. Sätt igen öppningen i mitträcket så att ingen kan köra igenom, föreslår Tervahauta.

Men det kommer inte att ske, enligt Lennart Hellsing.

– När man bygger mitträcken måste man ha hål, av olika anledningar. Vi måste ha driftvändplatser och möjligheter för räddningsfordon att ta sig mellan körbanorna.

– Anledningen till att motorredskap får köra i hålet i mitträcket är att de annars hade funnits på E4, och det är ett dåligt alternativ.

Mer läsning

Annons