Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Släpp dubbdäcken loss – det är vår

/
  • Däckfirmorna har det hektiskt i dagarna. På Däckservice i Örnsköldsvik byter man däck på 70–90 bilar per dag.
  • Mitt i språnget syns Stefan Mårtensson som är i full färd att byta däck på en personbil.

På onsdagen är det sista dagen som dubbdäck är tillåtna. Enligt lagen alltså.
Vill vädergudarna att det blir vinter igen, eller om du ska åka till fjällen de närmsta veckorna så kan de sitta på till slutet av april. Antagligen...

Annons

Det är dags att ge vinterdäcken sommarlov, enligt lagen så är det bara dubbdäck som inte får användas efter den 15 april.

Vinterdäck utan dubb kan alltså användas året runt men ger sämre grepp och bromsegenskaper. Enligt ett test som Statens väg- och transportforskningsinstitut utfört, blir bromssträckan på våt asfalt 20 procent längre med dubbfria vinterdäck än med vanliga sommardäck.

Vad skall man då tänka på angående sina sommardäck?

– Det sitter en slitageklack i däckmönstret som sticker upp 1,6 millimeter, lagen säger att mönsterdjupet inte får vara mindre än så. Bäst är det dock om man har mer än tre millimeters mönsterdjup på däcken, då fungerar däckets egenskaper fullt ut.

– Man bör också kolla datummärkningen på däcken, börjar de vara fyra-fem år gamla ska man nog fundera på att byta till ett par nya, säger Håkan Söderlind på Däckservice.

Hur ska man då ta hand om sina vinterdäck?

– Man bör tvätta och avfetta så att man får bort smuts och salt från däcken. Sedan bör man förvara dem så kallt och mörkt som möjligt, då åldras gummit minimalt, säger Håkan Söderlind.

Mer läsning