Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Asplund vill rusta hela Ådalsbanan

/

Rusta upp Ådalsbanan mellan Västeraspby och Långsele och bygg om sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Det föreslår riksdagsledamot Lena Asplund (M) i en motion till riksdagen.

Annons

När Ådalsbanan rustades upp och anslöts till Botniabanan lämnades sträckan upp till Långsele. Den är i dag i mycket dåligt skick och trafikeras bara av godståg.

Bristen på underhållsarbete har gjort att den tillåtna hastigheten nu är nere på 40 kilometer i timmen och det förekommer också en hel del urspårningar som medför kostnader för både industrin och Trafikverket.

"En upprustad Ådalsbana skulle kunna möjliggöra persontrafik och bidra till utvecklingsmöjligheter för Västernorrlands län genom förenklad pendling" skriver Asplund i motionen.

Hon poängterar också att den resterande delen av Ådalsbanan skulle ge omledningsmöjligheter mellan stambanan i Norrlands inland och järnvägen längs kusten.

"För företag som Mondi och SCA som använder denna sträckning är den oerhört viktig. Om den inte fanns skulle transporter på väg bli nödvändiga".

I en andra motion vill Asplund att Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand byggs om. Den är i och för sig upprustad, men har fortfarande snäva kurvor och branta backar och håller inte alls samma nivå som de övriga delsträckorna.

Högsta tillåtna hastighet är 100 kilometer i timmen och järnvägen är 13 kilometer längre än biltrafikens E4.

"En järnväg som motsvarar vår tids krav på snabba, säkra och miljövänliga transporter betyder goda förutsättningar att lyfta hela regioner, skriver Asplund och tycker att regeringen bör överväga ombyggnad och upprustning inför nästa nationella plan för transportsystemet.

Mer läsning

Annons