Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Filmen om Helmer

/

Så är den äntligen här. Filmen om Matforsfödde Helmer Osslund. Under sju års tid har filmaren Per Grimell rest i den stora Norrlandsmålarens fotspår, från sommarbostaden vid Faxälven och Gauguins ateljé i Paris till det undersköna Lappland som sånär kom att kosta konstnären livet.

Annons

"Folk säger att jag målar så konstigt."

Orden som inleder Per Grimells närmare timslånga dokumentärfilm slår an tonen. Helmer Osslund var en konstnär som upprepade gånger blev ifrågasatt för sitt expressionistiska, stämningsladdade och nyskapande sätt att återge den norrländska naturen; under hans pensel fick landskapet en besjälad skönhet av dittills aldrig skådat slag.

I dag anses Helmer Osslund vara den konstnärliga upptäckaren av Norrland, en självklar del av den svenska konsthistorien med målningar som säljs för miljonbelopp. Själv blev Osslund aldrig någon rik man – ibland fick han byta målningar mot mat – även om strax innan sin död fick uppleva sitt stora konstnärliga genombrott vid den retrospektiva utställningen på konstakademin i Stockholm 1938.

De 300 verken på utställningen gjorde succé. Helmer Osslund hyllades unisont av kritiker och publik. Senare samma år avled han, 72 år gammal.

Under sju års tid har Per Grimell rest i Helmer Osslunds fotspår för att dokumentera hans liv och konst. Intervjumaterialet är omfattande, från sakkunniga på Musée d´Orsay i Paris som berättar om släktskapet mellan Osslund och läromästaren Gauguins måleri till svenska konstkännare och familjens egna historier.

Dottern Anna-Stina Osslund, som under många år bodde kvar på sommarstället i Granvåg strax utanför Sollefteå, är en av nyckelpersonerna i filmen. Hon berättar kärnfullt om allt från pappans lynnighet – "man visste aldrig vilket humör han var på" – till de fina damernas fjäskande för "mäster Osslund" och hur självaste kungen en gång tog henne i sin famn. Hon berättar också om de stora familjetragedierna, som brodern Pelles död i lungtuberkulos.

Per Grimell har vaskat fram mängder av unikt källmaterial; forskningsrön presenteras sida vid sida av en rik bildskatt och personliga kommentarer som ger en både helgjuten och nyanserad bild av både liv och konstnärsskap. En guldkant är det generösa urval konstverk som visas, från de mest kända alstren till mer anonyma målningar på smörpapper.

Just smörpapperet var en stötesten i tiden. Konstvärlden kunde inte acceptera målningar på smörpapper, så gör ju inte en "riktig konstnär" – men, som Peter Osslund konstaterar i filmen, det var ett billigt material och lätt att bära med sig ut i naturen; i Höga Kusten hittade han många favoritmotiv.

När Helmer Osslund upptäckte den svenska fjällvärlden blev han i det närmaste bergtagen. Många av hans bästa målningar härrör från resorna i Lappland – där han en gång var nära att svälta ihjäl.

Filmen visas i Örnsköldsvik den 18 november på Örnsköldsviks museum. Per Grimell hoppas att den ska kunna visas i Sundsvallstrakten under våren.

Mer läsning

Annons