Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmäl fel och få ersättning

/

I fredags var fortfarande över 1 000 hushåll i Västernorrland utan telefon efter stormen Dagmar.

Men den som inte anmält felet löper stor risk att gå miste om ersättning för avbrottet.

Annons

För den som varit utan telefon i fem dagar så betalar exempelvis Telia ut 200 kronor i avbrottsersättning. Har avbrottet varat i minst tio dagar blir ersättningen 500 kronor och för minst 15 dagar är ersättningen 800 kronor.

- Gäller avbrottet även bredband och tv, så blir ersättningen densamma även där. För avbrott i 10-15 dagar kan det alltså handla om sammanlagt 1 500 kronor, säger Karin Nordlund, informationsansvarig på Telia.

Men hon påpekar att kunderna dels ska ha gjort en felanmälan och dels ska rapportera när telefonen, bredbandet och tv-n börjat fungera igen för att få ersättningen.

I vissa fall kan en hel by slås ut på grund av ett fel på matarledningen dit. Om grannen gjort en felanmälan, så kanske de övriga i byn tycker att det räcker. Nu vet ju bolaget om att vi inte har någon telefon, tänker man.

- Nej, man ska felanmäla i alla fall. För det är inte säkert att alla abonnenter i byn har samma sorts fel, det kan finnas enskilda fel mellan stationen och den enskilda kunden också, säger Karin Nordlund.

Att teleteknikerna efteråt lämnar en rapport om de fel de åtgärdat hjälper inte alltid heller, menar hon, eftersom de bara rapporterar om de felanmälningar de fått in.

Karin Nordlund tror ändå att de flesta känner till att man måste felanmäla.

- De flesta ringer in och gör det eller anmäler via vår hemsida. Några frågar också om kompensation för avbrottet.

Om man missat att felanmäla, så bör man ändå höra av sig till bolaget i efterhand. Chansen att få ersättning är inte helt borta.

- Det är klart att det händer att folk hör av sig i efterhand och då får vi pröva det ärendet. Vissa kan få ersättning, andra inte. Det varierar från fall till fall, säger Karin Nordlund.

Hon har dock ingen statistik på hur många som får ersättning utan att ha felanmält från start.

När Telia vet hur långt avbrottet varit får kunden ersättningen att man gör avdrag på en faktura.

På Telias hemsida finns också information om läget efter stormen. Och det är fortsatt bekymmersamt.

- Ja, inte minst i Sundsvallstrakten. Normalt ska fel kunna avhjälpas inom tre arbetsdagar, men trots att extra personal jobbar med detta så handlar det nu om cirka 18 arbetsdagar, säger Karin Nordlund, Telia.

Annons