Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetsmarknaden och omvärldens förändringar kräver karriärkunskap i skolan

/

Annons

Som alla vet vid det här laget så lever vi i en föränderlig värld, och det påverkar även Sverige och den svenska arbetsmarknaden. Samtidigt kan vi konstatera att det har skett ett paradigmskifte kring matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det här har medfört att nya sätt att söka jobb har utvecklats samtidigt som nya sätt att rekrytera har växt fram.

Vid en närmare undersökning av om skolan har klarat av att förbereda ungdomarna för framtidens arbetsmarknad, så kan vi tyvärr konstatera att det finns stora brister i ungdomarnas färdigheter. Många ungdomar får i dag inte med sig de färdigheter och kompetenser som de behöver för att kunna manövrera på framtidens arbetsmarknad.

Därför anser vi att det nu är hög tid att införa karriärkunskap på schemat, och det gäller i både grundskolan och gymnasiet. Detta behövs därför att nu är det helt nya sätt som gäller för att söka jobb, och här handlar det i första hand om de sociala medierna. Därför behöver ungdomarna få lära sig att söka jobb via LinkedIn och andra informella nätverk.

De färdigheter som ungdomarna i första hand behöver få med sig från skolans värld är att identifiera potentiella arbetsgivare, men även hur de presenterar sina talanger i och meriter på ett säljande sätt.

Tyvärr ser vi i dag att dessa brister i färdigheter ofta gör att deras jobbansökningar hamnar i papperskorgen, och att ungdomarna inte får möjlighet att visa upp sina talanger och färdigheter. I värsta fall leder det här till att ungdomarna hamnar i utanförskap.

Därför föreslår vi att karriärkunskap införs på schemat, och det kan göras antingen som ett eget ämne eller integreras i ett närliggande ämne. På det här sättet tror vi att det går att undvika att onödiga klyftor växer fram. Det som ungdomarna i första hand behöver lära sig är hur de presenterar sig och sina kunskaper inför potentiella arbetsgivare, men även att det får lära sig om hur vägen till första jobbet ser ut. Så ämnet karriärkunskap måste därför ge ungdomarna de verktyg som de behöver för att på ett framgångsrikt sätt kunna söka jobb på framtidens arbetsmarknad.

Ämnet karriärkunskap bör också lära ungdomarna hur de identifierar sina egna talanger, kompetenser och förmågor, och hur dessa paketeras på ett attraktivt sätt i ett professionellt brev och ett cv. Sedan bör ungdomarna också få lära sig hur de identifierar potentiella arbetsgivare, och hur de marknadsför sig på ett säljande och attraktivt sätt med hjälp av de sociala medierna.

Nina Jansdotter, beteendevetare, författare och karriärcoach

Mikael Drakenberg, statsvetare och HR-student

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons