Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Året då film-Sverige skälvde

Publiken ratade biofilmerna och branschen gick i taket över den nylanserade helstatliga filmpolitiken.
– Svensk film har inte varit tillräckligt bra i år. Det går inte att prata bort, säger Anna Serner, vd Svenska filminstitutet.

Var är publiken? Inte går den och ser svensk film i alla fall. Som vanligt har en handfull filmer fått fin kritik och lyckats internationellt på filmfestivaler. Men under de tre första kvartalen låg den svenska marknadsandelen av biokakan på 16 procent, vilket är den lägsta siffran sedan början av 1990-talet.

– Den breda filmen har misslyckats. Det är de filmer som fått automatstöd under 2013 och 2014 som haft premiär nu och 80 procent av dem har inte nått sina publikmål. Hade de gjort de hade vi haft ett normalt bioår, säger Anna Serner.

Ändå lever hoppet om publikrevansch för november och december, då minst två svenska förmodade publikdragare tar plats. Helena Bergströms "En underbar jävla jul" är redan en hit med drygt 500 000 besök och nu väntar "En man som heter Ove" på sin tur. Hannes Holm, som regisserat den sistnämnda och har publiksuccéerna om Sune i bakfickan, har sin teori om vad som saknats i svensk film under året:

– Just nu är "magi" ett bra ord. En film kan såklart handla om vad som helst men en liten magisk förhöjning i berättandet är en bra grej. Sedan tror jag att Svenska filminstitutet håller på att politiseras ganska hårt och det tror jag är en farlig väg.

Hur menar du?

– Det verkar som att filmer måste stå för en himla massa saker. Det räcker liksom inte med att göra en komedi om en familj som åker till Grekland. Man måste ta med att det råder kris där också. Jag tror att det är jätteviktigt att ha en blandning av högt och lågt. Har man en Guldbaggegala är det ju kul om folk känner till titlarna som figurerar.

Just "politiseringen av filminstitutet" har varit ett hett debattämne, både i och utanför spalterna under året. Anna Serner tror inte att det är någon slump att den diskussionen dyker upp just nu.

– Delar av branschen har tyckt till om det sedan dag ett, då jag skärpte till vårt jämställdhetsarbete. Men att det kommer till uttryck nu beror på att vi i branschen lever i stor osäkerhet. Intäkterna sjunker dramatiskt och vi vet inte exakt hur det blir med filmpolitiken framöver. Och osäkerhet är det största hotet mot nytänkande.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) skakade om filmbranschen rejält i våras när hon meddelade att regeringen sade upp det branschstyrda filmavtalet, som styrt finansiering, produktion och visning av svensk film de senaste 50 åren. En ny helstatlig lösning ska komma i stället men optimism förbyttes snabbt till besvikelse i stora delar av branschen, då förhoppningarna om mer pengar med det nya systemet verkar grusat. Framförallt gick biografägarna i taket när det stod klart att biomomsen ska ökas från dagens 6 till 25 procent. Exakt hur den nya helstatliga filmpolitiken ska utformas i detalj återstår dock att se, det ska presenteras för riksdagen under det första kvartalet 2016.

Under året har skiftet debatteras flitigt på debatt- ledar- och kultursidor. Anna Serner är trots allt glad över att diskussionen om svensk film har tagit fart på allvar. Inför vårens besked hoppas hon på tydliga besked från politikerna.

– Vi behöver en tydlig vision om vad svensk film ska vara. Och att vårt uppdrag inte blir för detaljreglerat. Det får inte bli ett politiserande på den nivån. Det är SFI som tillsammans med branschen har bäst koll på hur de faktiska stöden ska utformas.

Årets bästa utländska filmer:

• "Carol" av Todd Haynes. En lyxig julklapp till alla vuxna filmälskare. "Carol" är sparsmakad men ändå en totalt uppslukande kärlekshistoria i elegant 1950-talsförpackning. Cate Blanchett är som vanligt felfri och Rooney Mara imponerar stort.

• "Birdman" av Alejandro González Iñárritu. Den avdankade skådisen Riggan Thompson försöker återuppfinna sig själv i en visuell karamell till film. Korta stunder av intima ögonblick dyker upp i ett hav av desperat kaos, som är konstant underhållande.

• "Insidan ut" av Pete Docter. En ny gripande och rolig klassiker från Pixar, fylld av värme, fantasi och kreativitet. Så fint med en barnfilm som slår ett slag för vemodet när alla känslorna kommer på en och samma gång.

• "Mommy" av Xavier Dolan. Moder-son-dramat med extra allt fick publiken att göra vågen i Cannes. "Underbarnet" Dolan fyller filmen med visuellt hisnande tricks, en uppfriskande energi och rollfigurer man i princip aldrig har sett förut.

• "Rättegången _ Ansalem vs Ansalem" av Ronit Elkabetz och Shlomi Elkabetz. Ett mycket imponerande, tragikomiskt kammarspel om en "skilsmässa på hebreiska", som engagerar på djupet från första rutan till sista.

• "Leviatan" av Andrej Zvjagintsev. Vackra och välspelade "Leviatan" är en bredsida mot Vladimir Putin, ett kafkamässigt rättssystem och den korrupta maktelitens gangstermetoder.

• "Havets sång" av Tomm Moore. En svindlande, magisk resa som rör sig i samma värld som Hayao Miyazakis berättelser om till exempel Ponyo och Totoro. Animationerna är rakt igenom lysande och sopar banan med det mesta vad 3D-effekter heter.

• "Mad max: fury road" av George Miller. En spektakulär biljakt och en ny kvinnlig hjälte i ett vansinnigt här och nu. Med äkta desperation och årets mest påfrestande elgitarr _ en uppenbar symbol för samhällets totala förfall _ lyckades Miller skaka nytt, syrehaltigt liv i genren modern storfilmsaction.

• "Love & mercy" av Bill Pohland. Historien om Brian Wilson och hans Beach Boys blir oväntat engagerande och bjuder på alla låtar som man inte behöver vara ett fan för att ha inbyggt i sitt dna.

• "Sicario" av Denis Villeneuve. Emily Blunt lyser i rollen som FBI-agenten Kate, som slåss mot mexikanska drogkarteller. En ovanlig kriminalhistoria, som växlar mellan högintensiv spänning och vemodiga åkningar över ökenlandskapet.

Årets bästa svenska filmer:

• "Min lilla syster" av Sanna Lenken. Ett varmt, rörande och välspelat drama om systerskap och ätstörningar som borde lansera Amy Deasismont och Rebecka Josephson som seriösa Guldbaggekandidater.

• "Tjuvheder" av Peter Grönlund. Människor i marginalen skildras med häpnadsväckande autenticitet i den här starka debuten där Malin Levanon övertygar som den utsatta Minna.

• "Cirkeln" av Levan Akin. Underskattad "diskbänks-fantasy" som sågs av alltför få men som bjöd på ren filmmagi i månbelysta bergslagsskogar och en klockrent rollbesatt ensemble.

• "Svenskjävel" av Ronnie Sandhal. Bianca Kronlöf är en annan stark Guldbaggekandidat. Hon skiner starkast i det här arbetskraftsdramat som bjuder på igenkänning, starka repliker och ett härligt må-bra-slut.

• "Efterskalv" av Magnus von Horn. Stilistiskt säker debut som kyligt skildrar vardagen för den nymuckade John (en övertygande Ulrik Munther) i ett känslomässigt nedfruset landsbygdssamhälle.

• "Jag är Ingrid" av Stig Björkman. Dokumentären om Ingrid Bergman blev med rätta en publiksuccé och bjöd på nya insikter om den svenska superstjärnan, vars röst gjordes av Alicia Vikander.

• "Flocken" av Beata Gårdeler. Blev JK-anmäld och skapade debatt om likheterna med verklighetens Bjästa-fall. Själva filmen är dock en ruggig och skicklig uppgörelse med ett samhälle som vänder sig bort från offer och hyllar förövare.

• "En underbar jävla jul" av Helena Bergström. En vitsigt kul, modern och varm version av den klassiska julfirarfilmen, som blev en publiksuccé och roade kritikerna i lika stor utsträckning.

• "En man som heter Ove" av Hannes Holm. Gubbarnas gubbe Ove i Rolf Lassgårds tappning är lika irriterande som rörande i den finstämda filmatiseringen av den bästsäljande romanen.

• "Bikes vs cars" av Fredrik Gertten. Det dagliga kriget i trafiken skildras med stor passion i en film som är tankeväckande, snygg och mer aktuell än någonsin.

Fotnot: Listan utgår från de filmer som fått nationell biopremiär under 2015.

Gilla Mittnöje på Facebook för fler nöjesnyheter