Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arnström: Mer svenskt än självaste Ikea

Ett nytt företag har flyttat in i In-gallerian.

Det kunde ha varit Media Markt, Mc Donalds eller något annat globalt jätteföretag som tagit plats och gjort sällskap med Åhlens och H&M.

Det är så det ser ut i de svenska städerna numera, butikskedjorna flockas och slåss om kunderna i gallerier och köpcentrum

Nu handlar det om Clas Ohlson – ett företag som med sin historia är mer svenskt än självaste Ikea.

"Clas Ohlsons vision är att utveckla en internationell detaljhandelskedja med hög lönsamhet och god värdetillväxt för våra aktieägare."

Så står det på företagets egen hemsida och det kan säkert gälla i stort sett vilket större företag som helst.

Men sagan om Clas Ohlson startade långt innan folk började prata om värdetillväxt och globalisering.

Den började redan 1918 i Insjön i Dalarna och till en början var det mest inriktat på postorder och då i huvudsak tekniska produkter, även om det tog några år in radioapparater började säljas.

Men alla företag måste ju börja någonstans och på så vis är Clas Ohlsons födelse för snart 100 år sedan inget ovanligt.

Däremot att de är kvar i Insjön med sitt huvudkontor.

Helt fantastiskt i en tid där SCA och Volvo klippt navelsträngarna med sina födelseorter där huvudkontoren nu ligger i Stockholm och Kina, där Kubal har ryska ägare, Emharts ägare återfinns i Schweiz.

För att inte tala om alla dessa bankfusioner över hela landet och även internationellt.

Ja, listan kan göras lång – men:

Clas Ohlsons är kvar i Insjön.

Detta trots att det växer internationellt med butiker i flera länder, bland annat i Storbritannien. Trots en omsättning på 6,5 miljarder kronor och att de finns på Stockholmsbörsen sedan närmare 15 år tillbaka.

Men på ett område klarar inte Clas Ohlson av att gå sin egen väg.

Inköpssidan.

2008 etablerade de sitt inköpskontor i Kina för att, som de själva skriver på sin hemsida, komma närmare sina tillverkare och leverantörer.

Det är väl så det ser ut numera.