Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Att bilen skulle totaldominera i Sundsvall är fel – var glad åt att folk cyklar

Replik på Sundsvalls cyklister är lätträknade – vakna upp och inse att bilismen är viktigare för centrum, ST 3/9.

Motormännens Claes-Håkan Sjölund har i en insändare analyserat trafikförhållandena i Sundsvall med utgångspunkt från två så kallade cykelbarometrar, varav den ena för närvarande verkar vara ur funktion.

En tillförlitligare utgångspunkt hade i stället varit kommunens resvaneundersökning från 2016 som visar att 46 procent av resorna under halvmilen i Sundsvalls tätortsområden inte görs med bil. Att dryga hälften av de korta resorna sker med bil är oerhört mycket, på tok för mycket, men ändå långt ifrån den totala dominans som Sjölund låter påvisa.

Egentligen borde Sjölund vara glad över att folk cyklar. En person som ställer bilen och i stället tar cykeln upptar betydligt mindre plats i trafiken, vilket lämnar mer fri asfalt åt Sjölund.

Ska fler cykla krävs dock åtgärder som gör det tryggare och enklare. Då måste antingen plats fördelas om från befintliga vägar, eller så får dessa vägar breddas på bekostnad av parkmark och bebyggelse.

Det senare experimenterade man med på 60-talet. Följderna vara katastrofala: Den över 10 000 kvadratmeter stora Järnvägsparken mellan nuvarande kasinot och Stenstan fick ge plats åt E4:an samtidigt som Norrmalm jämnades med marken och gjordes om till parkering.

SNM

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel