Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Att cykla är förenat med livsfara

Björn Abelssons argumentering om att cykling skall ersätta bilen intill stadskärnan är helt befängd och kan inte vara den uppfattning som kommunens politiker representerar. Märkligt är också att han tar upp cyklingen som ett utmärkt motionssätt med hälsofördelar utan att ta fram den verklighet som är skrämmande – lika många döda per år som motorcyklister och 2014 till och med fler, med ett snitt på kring 30 döda per år. Sett till allvarligt skadade slår cyklisterna med råge motorcyklisterna då cirka 60 000 allvarligt skadade rapporterats de senaste sex åren, med dyrbar rehabilitering som följd och en uppskattad samhällskostnad på 5–7 miljarder. Vår egen Norrlandsskönhet Margareta Sjödin hade kunnat varit ett av offren om lastbilen träffat ett par decimeter högre upp mot huvudet. Nu blev det komplicerad rehabilitering i stället.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Alla motionsaktiviteter ger hälsofördelar men bara en dödar och skadar i en omfattning så det påverkar samhällsekonomin: cykling. Att sedan proklamera för cykling och även vintercykling i Sundsvall, som är Sveriges sämsta cykelstad på grund av höjdskillnaderna med bergen, är att inbjuda till en lek med hälsan och till och med döden.

Motormännens representant sa i Mittnytt att Sundsvall inte är någon cykelstad och det håller 97 procent av invånarna här med om.

Motionera mera, men åk skidor, gå eller jogga som är hållbara motionsformer med minimala skaderisker.

Cykling en fara

Läs några av Björn Abelssons insändare här: Samverkan – inte utpressning

Grovt missvisande om miljardinvestering

Alla mår bra av att cykla

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel