Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Att överleva en myndighet

Annons

Den dagen då jag inte längre var arbetsför så började den riktiga kampen, kampen för att överleva mot försäkringskassan.

Jag har under dessa år ständigt blivit ifrågasatt, pressad både psykiskt och ekonomiskt, och tvingats tjata för att få det som jag varit berättigad till. Jag har blivit behandlad som en rättshaverist då jag varit medveten om mina rättigheter. Handläggare har till exempel gjort sig okontaktbara i försök att slippa ta en dialog med mig.

Försäkringskassan ville slösa tio tusentals skattekronor genom att skicka mig på två onödiga utredningar, vilket stred emot socialstyrelsens rekommendationer, vars behandling hade med största sannolikhet resulterat i en förvärrad sjukdomsbild. En hög andel friskförklaras på dessa utredningar, då ekonomiska fördelar ges av försäkringskassan för ett friskförklarande. Detta beslut togs av två handläggare vars medicinska utbildning är obefintlig.

Mentaliteten som hägrar på försäkringskassan verkar som vara hämtad på en annan planet, man ifrågasätter människor som står mitt i en livskris eller som är sjuka och inte förmår sig att orka bråka med berörd myndighet.

Som stämplad ”problemkund” dedikeras jag fem handläggare i mina ärenden, som alla motarbetar mig, och samtidigt saknar all form av samordning. Jag kan inte komma på någon frisk människa som skulle haft motivationen att ständigt bli ifrågasatt och kränkt?

Jag är varken "kund" eller "klient" med berörd myndighet. Det är deras skyldighet att kliva in då jag är sjukskriven och varken är utförsäkrad eller nollad.

När man sedan tar beslut på uppgifter som de själva med fri fantasi fabricerat, så uppdagas det att man tagit siffror ur luften och inte baserat eller förankrat dem i verklighet, siffror som inte stämmer överrens med till exempel skatteverket.

Försäkringskassan har också haft mage att avsiktligen dra för låg skatt, vars enda syfte måste vara att ”kunden” ska bli straffad med kvarskatt, man kan dock skriftligen ansöka om att försäkringskassan ska dra skatt enligt rätt skatte­tabell.

Faktum är att människor far illa i försäkringskassans framfart, i jakten på positiv statistik.

Det är kanske dags att försäkringskassan inser hur man behandlar ”kunderna”? Hur man som sjuk och utsatt ska sköta kontakterna mellan de handläggare som man tilldelats? Hade försäkringskassan inte varit en myndighet, utan i stället ett privat bolag, som härjat under samma förutsättningar, då hade de med största sannolikhet inte blivit långlivade.

Problemet ligger kanske i att man behandlar myndigheten som en skyddad verkstad, och det enda man kan ifrågasätta, är ”kunderna”?

För vart finns skyddsnätet? Hos en myndighet som köper folk friska och gör allt i sin makt för att vara regeringen till lags?

Elin & Ingrid

som tvingats uppleva tre års kramp och ifrågasättning av försäkringskassan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel