Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avställd bil stod i Indal – fick trängselskatt

Martin Sjölander fick en faktura med trängselskatt från Transportstyrelsen, enligt den har hans bil varit i Göteborg.

I verkligheten har den stått översnöad, okörbar och avställd i Indal.

– Jag tänker inte betala den här fakturan, Transportstyrelsen borde riva den direkt, säger Martin Sjölander.

I en skogsdunge i Indal har en röd Ford stått i fem år. Den är avställd och går inte att köra med. Trots detta fick ägaren Martin Sjölander en faktura på trängselskatt från januari månad från Transportstyrelsen.

– Jag hade betalat alla mina räkningar, även skatten på min nuvarande bil, ändå kom ytterligare ett brev från Transportstyrelsen. Jag förstod ingenting när jag började läsa, att ge trängselskatt för en bil som varit stående sedan 2009 är vansinnigt, säger Martin Sjölander.

Avgiften var på 13 kronor, och skulle det inte betalas läggs en straffavgift till på 500 kronor. Och har den fortfarande inte betalats efter straffavgiften så kopplas Kronofogden in.

– Jag blev ju upprörd så klart när jag fick brevet, inte har jag varit i Göteborg. Det hela är väldigt konstigt, säger han.

Trängselskatten i Göteborg tas ut av fordon som passerar en betalstation genom en kamera som fotar registreringsskylten. Enligt Transportstyrelsen har en förväxling av registreringsskyltar skett.

– I det här fallet har det blivit ett rent misstag. Någon har utifrån kamerabilden bedömt registreringsskylten som svensk, fast den var från Litauen, säger Jennifer Troëng, presstalesman på Transportstyrelsen.

Det är alltså ett datasystem som sköter själva bildhanteringen, men bedömningen av registreringsskylten är gjord manuellt av en människa.

– Tyvärr så händer det här ibland, inte ofta, men ibland. Just skyltar från Litauen är väldigt lika de svenska. Kamerorna blir bättre och bättre men det är svårt ibland. Vår målsättning är självklart att det inte ska kunna hända, säger Jennifer Troëng.

Transportstyrelsens lösning på problemet är att Martin Sjölander ska betala in första avgiften på 13 kronor, och sedan överklaga. På så sätt kan Transportstyrelsen enklast betala tillbaka allt, enligt Jennifer Troëng.

– Fel kan det alltid bli, jag blir lättad att det bara var ett misstag. Men nu när jag har sovit på saken har jag bestämt mig för att inte betala fakturan. Transportstyrelsen borde ha rivit den på en gång. Deras system fungerar ju inte, därför borde de rätta till felet, inte jag. Man undrar ju hur många fler som har drabbats av det här och som har fått felaktiga fakturor, säger Martin Sjölander.