Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Backholm Bohlin: Ingen kan påstå att spelreklamen är måttfull – regelverket måste skärpas

Annons

”Spela direkt utan registrering”.

”Pengarna på kontot innan du hinner blinka.”

Insättningsbonusar, ”free spins” och gratisspel.

Spelbolagens reklam är överallt. I varenda reklampaus på teven eller i radion. I annonser på mer eller mindre seriösa tidningar eller sajter på internet. I kollektivtrafiken. Den går knappt att undvika ens om man verkligen försöker.

Det svenska spelmonopolet har i praktiken varit satt ur spel under många år. Nu har vi äntligen gått från en situation där vi på papperet hade ett monopol men i praktiken ett helt oreglerat spelande, till att få en reglerad spelmarknad där fler aktörer har fått licens för att bedriva spel. Sedan årsskiftet har 66 bolag fått licens för att bedriva spel i Sverige.

Det enda som är 100 procent säkert med spel och dobbel är att i längden vinner banken.

Frågan är om det inte redan nu är dags att dra åt tumskruvarna ytterligare. Antingen bör lagkraven skärpas ytterligare eller så måste Spelinspektionen (det nya namnet på Lotteriinspektionen) agera hårdare. I den nya spellagen står det: ”Vid marknadsföring av spel till konsumenter ska måttfullhet iakttas.”

Vad som läggs i ordet ”måttfullhet” går förstås att diskutera, men det torde vara få som ärligt kan mena att den spelreklam som dagligen sköljer över präglas av måttfullhet. Den syftar inte till att få oss att spela ansvarsfullt.

Det är egentligen inget konstigt. Ju mer pengar vi spelar för, desto mer pengar tjänar spelbolagen. Detta eftersom det enda som är 100 procent säkert med spel och dobbel är att i längden vinner banken. Därför försöker de få oss att spela för så mycket som möjligt. Och när konkurrensen är mördande hård så måste de locka med gratisspel och bonusar för att få oss att välja just deras casino eller oddsspel. Spelbolagen gör helt enkelt vad de ska göra givet att deras syfte är att tjäna pengar åt sina aktieägare.

De spelbolag som inte sköter sig måste snabbt förstå att de kommer att bli av med sin licens om de inte sköter sig.

Problemet uppstår när detta intresse går stick i stäv med statens önskan om ett sunt spelande. Det senare är hela poängen med att ha en reglerad spelmarknad snarare än att släppa den helt fri. Därför måste staten och de kontrollmyndigheter som överser spelmarknaden bli mer aktiva och tuffare i sina bedömningar.

De spelbolag som inte sköter sig måste snabbt förstå att de kommer att bli av med sin licens om de inte sköter sig.

Under början av året har Spelinspektionens fokus, enligt en intervju i Dagens Nyheter med Ardalan Shekarabi (S) som är ansvarig minister, legat på att analysera och godkänna licensansökningar. Nu börjar det bli dags för inspektionen att börja statuera några exempel för att, förhoppningsvis, få till en självsanering av branschen.

Lockelsen i att tjäna snabba pengar kan slå över i ett spelmissbruk.

Om det inte räcker så måste lagen ändras och de i dag luddiga formuleringarna om "måttfullhet" tydliggöras och skärpas. Spelande ska vara något som är roligt och som kanske ger en fotbollsmatch en extra krydda för den som tittar. Men lockelsen i att tjäna snabba pengar kan slå över i ett spelmissbruk. Och ett överdrivet spelande kan fördärva livet för människor. Därför måste spelmarknaden vara omgärdad av ett strikt regelverk även när monopolet har fallit.