Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: "Mycket mer springa nu"

/

Peter Öqvists epok är över.
Tommie Hanssons har precis börjat.
Den nye Dragonscoachen har satt avtryck direkt under försäsongen.
– Det är tuffare nu, säger Daniel Eliasson.

Annons

Tio spelare har samlats i Sporthallen.

Det är första veckan efter semestern och det har inte varit någon mjukstart direkt.

Klubben har arrangerat den årliga NBA-campen och A-lagsspelarna har varit delaktiga i undervisningen av framtidens talanger på olika sätt.

Nu ska de få fokusera på sig själva.

Det är varmt ute, precis som vanligt den här sommaren, men frågan är om det inte är ett par grader varmare inne i baskethallen.

– Fokus är på att bygga mycket kondition och styrka nu under augusti och september, samtidigt som vi ska försöka få in grunder i vårt eget spel, naturligtvis. Det blir en mix av allting, men det är mycket fokus på den fysiska statusen på spelarna, säger Tommie Hansson.

Det är inga krusiduller när Dragonscoachen beskriver sin filosofi.

Han gillar när spelarna tränar mycket.

Han tycker att det ska vara hårt.

– Jag gör det jag är van att göra. Jag försöker få ganska mycket fart och fläkt i allting. Speciellt nu och det kanske är därför vi har lite småskador också. Vi trampade gasen i botten direkt och kropparna är kanske inte riktigt vana att träna med den intensitet vi gör nu.

Vissa ansikten på parkettgolvet är nya.

Som Charles Barton Jr (från college i USA).

Som Mustafa Dibba (Next Generation-värvning från Akropol).

Men det är också många som varit med ett par år. Flera av dem har tidigare bara drillats av förre coachen Peter Öqvist under sina försäsonger i Dragons.

Daniel Eliasson är en av dem.

– Tommie har satt en hög standard och det är tuffa träningar. Peter hade också tuffa träningar, men det är mycket mer springa nu, men det känns bara bra. Vi kör fortfarande samma mängd, två gånger per dag.

William Gutenius:

– Med Peter kunde vi springa på "Ryggis" ibland. Nu blir det mer springa på träningarna i hallen. Jag tycker att det är bättre för det är tråkigt att springa i spåret, säger Gutenius och fortsätter:

– Nu får man springa och försöka tänka på spelet och ta bra beslut fast man är trött. Det är bättre än att plugga in musik i öronen och ge sig ut i naturen.

Fortfarande saknas flera av de mest rutinerade spelarna.

Stjärnor som de isländska landslagsspelarna Hlynur Baeringsson, Aegir Steinarsson och 218 centimeter Ragnar Nathanaelsson. Ungerska nyförvärvet Miklos Szabo har inte heller anslutit då vi är på plats (han gjorde sin första träning med laget i går) och så hoppas Dragons på att kunna värva en amerikan innan ligastarten.

Coach Hanssons fokus ligger hur som helst inte på de som ännu inte är på plats.

Han och assisterande coachen Adam Alexander samlar ihop truppen vid mittcirkeln och berättar vad som gäller.

– Jag vill se energi. Vi ska gå med energi och vi ska springa med energi ...

Sedan börjar det 90 minuter långa passet, som är ett av Dragons kortaste på en träningsvecka.

Trixiga passningsövningar blandas med rena spelövningar. En del armhävningar och en avslutande toklöpning fram och tillbaka i hallen fyra gånger, helst under 48 sekunder.

Daniel Eliasson slapp de tyngsta övningarna den här gången. Ett skavsår på foten har blivit infekterat och han äter penicillin för att slippa blodförgiftning.

Annars gillar han försäsongen.

– Det är det viktigaste man kan göra och det är nu som vi som är lite yngre och klenare kan komma i kapp de lite äldre gubbarna.

Favoritövning?

– Frivändningar. Det är liksom hela kroppen, så det gillar jag att köra.

Vem är lagets fyskung då?

– Det är Jakob Sigurdarson, utan tvivel. Han har ju inte ett gram fett på kroppen. Så Jakob, men Hlynur är nog starkast.

Träningspasset har avslutats och Tommie Hansson summerar intrycken.

– Det var ganska segt och vi tryckte inte på för fullt i dag. Det märks att spelarna är lite slitna efter NBA-campen och så.

Snart väntar en "ledig" helg (läs: den gångna helgen) där varje lirare förväntas göra ett pass på egen hand.

Sedan fortsätter arbetet med att slipa till fysiken, på Tommie Hanssons och fystränaren Eddie Bengtssons vis.

Två gånger om dagen.

Mer läsning