Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Berättelser som fryses till lugn

Galleri Stadsbacken. Baldersvägen 28
Narrative - måleri av Lennart Samor
13 - 28 oktober
Vernissage i dag 12.00

Annons

Lennart Samor, bosatt i Östersund, är en konstnär som med sina kollageaktiga bilder både vill berätta en historia och lägga en replik i samtidsdebatten.

Han följer gärna serier i sitt bildskapande. I en skildrar han en familj i vardagssituationer - en familj som ska återkomma i olika faser av livet. I en annan hämtar han förlagor från mode- och inredningsvärlden och sätter samman dem så att den perfektion som är konsumenternas drivkraft inte ska uppnås - vilket den förstås inte heller gör i verkligheten, annars skulle vi ju sluta konsumera.

Ett annat spår är frågan vad vi gör med den tid vi själva inte rår över: i busskuren, i väntrummet, på resa. Hans svar är att vi numera försöker ta tillbaka den genom att läsa, mobilsurfa eller lyssna på musik. Ibland kan tidsstölden rentav ge oss något gott: en stunds oplanerad meditation eller en ostörd gemenskap, som mamman som läser för sitt barn i "På resa".

Men detta är inte bilder som har sin livsluft endast i samtidsproblemen - i så fall skulle de ju vara obegripliga i en annan tid. Snarare utgår han från det dokumentära för att med sin speciella teknik frysa ögonblicken till allmängiltiga konstverk. Med starka färger framhäver han somt, genom att binda samman linjer från olika inslag i motivet skapar han inte bara finess utan också en ordnad värld, även där miljön är rörelse och många intryck. Som bentrasslet i fotbollsbilden "Två-ett" och strandmyllret i "Lillsjön 1".

"Gudrun Sjölén hos Mio" kan förstås ses enbart som ett kvinnoporträtt också, och de till sin natur tidlösa landskapen återger han utsökt med sin speciella teknik. Det mörkblå trädet i "Gläntan" står så harmoniskt med utsikt mot sjön i vars yta speglingar leker; i "Norrtäljeviken" vilar kvällen medan båten skär över det genomskinliga vattnet under de mångfärgade näckrosorna. I "Björkskog" flätas trädens mönstring samman med skiftningar i skogsbryn och markvegetation till en tät, spännande och sammansatt bild.

Också ljusförhållanden återger han med sin mosaikteknik. Skuggor och infallande ljussken leker över "Familj i köket", och "I tvättstugan" blir rent sakral med de täta fält som återger strålarna som kommer uppifrån men också från tvätterskans ansikte. Här upphöjs ännu en vanlig kvinna till madonna och himladrottning.

Ur den bilden lyser friden, och i alla Samors motiv, oavsett utgångspunkt, stillheten. Som om han med tillspetsade färgers kraft och sammanhållna linjer, med sitt sökande efter enkelhet och struktur, framkallar en försäkran om att det finns ett lugn, en mening.