Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Berget av skrotbilar i "Lortsverige" måste tas om hand – inför pant även på bilar

Lortsverige lever kvar. Efter praktiskt taget alla vägar samlas sopor varje dag. Städpatruller under våren måste rensa alla diken så att inte turister ska se eländet. Det blir tätt mellan de gula säckarna.

Ett allt mer ökande problem är skrotbilar. De finns på ödetomter men även bebodda fastigheter. De finns i diken, inkörda en bit i naturen och ibland överväxta. Det annars så alerta Miljöpartiet, liksom regeringsansvariga, har inte insett att varje skrotbil är en tickande miljöbomb.

Det är dags att införa pant på bilar, utifrån samma tanke som för petflaskor och ölburkar.

Förslag: Inför pant på alla nya bilar som säljs, säg 5 000 kronor. Panten tas ut av det företag som säljer bilen och redovisas till ett statligt konto. Panten skall vara så anpassad att minst 98 procent av de uttjänta bilarna lämnas till återvinning.

Staten eller den myndighet som utsetts har då disponerat panten i kanske 10–30 år och haft inkomster på kapitalet och förmodligen även av inflationen. Systemet kommer därför att gå med vinst för staten.

Det handlar om tusentals ton av värdefulla metaller

När bilen efter sin livstid åter lämnas till ett godkänt återvinningsföretag återbetalas panten av staten till den siste ägaren. Är panten tillräckligt hög är chansen rätt stor att bilen lämnas till skrotning. En anpassad lagstiftning finns inte idag och måste till. Den bör då även omfatta till exempel utrangerade jordbruks-och arbetsmaskiner.

Återvinningsföretaget får inkomster från att sälja begagnade reservdelar och från metallåtervinning. Många återvinningsföretag finns redan idag och bör kanske erhålla en mindre del av panten.

Det handlar om tusentals ton av värdefulla metaller som stål, gjutgods, aluminium, koppar med mera.

Inledningsvis måste det befintliga berget av skrotbilar tas om hand. Det borde vara bilsäljarnas ansvar liksom för all övrig pantverksamhet. Erfarenhetsmässigt lutar det nog mot kommunerna, det vill säga i slutänden skattebetalarna.

Rolf Nilsson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel