Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Beskedet: E14 kan bli 80-väg – tidigast 2024

 
E14 föreslås bli 80-väg
Visa alla artiklar

Trafikverket kommer avvakta in i det längsta med att sänka hastigheten på E14 genom Ljungandalen till 80 km/tim. Dock finns inga pengar till mitträcken som skulle göra att 100 km/tim blir kvar på större delen av sträckan.

Tiden för att yttra sig över Trafikverkets remiss om sänkt hastighet på E14 till 80 km/tim börjar närma sig.

Läs mer: E14 föreslås bli 80-väg – uppfyller inte kraven

Ett yttrande som av den hittills gjorda handläggningen kommer framföras i en tämligen timid ton från Ånge kommuns politiker.

De punkter man lyfter fram, som de nyligen uppsatta fartkamerorna och en förändrad utsläppsmängd, är knappast av sådan art att de kan sorteras in i facket för upprördhet.

Något som till viss del kanske kan förklaras av att det ännu finns tid att spela på innan hotet blir ett faktum.

– Trafikverket var till oss, och då berättade de att man har lagt den här åtgärden så sent som möjligt inom den satta tidsramen, det vill säga 2024, säger Ånges kommunalråd Sten-Ove Danielsson, efter att frågan varit uppe till behandling i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Se också: Sundsvalls politiker tar strid för att stoppa hastighetsnedsättningen

Samtidigt säger han att det inte är ett beslut som man välkomnar, om det till slut blir av.

– Det är ingen av oss som vill gå med på det här. E14 är väldigt viktig både för arbetspendling och kommunens näringsliv, och den är också såpass bra att det måste gå att ha kvar 100 km/tim på stora delar sträckan utan att det ställs krav på mitträcken, säger Sten-Ove Danielsson.

För några mitträcken ser det inte ut att bli. I alla fall inte väster om Matfors.

Läs mer: Miljardsatsning på nya vägar runt Sundsvall

– Kanske att det kan finnas pengar till Stöde, men annars verkar det inte finnas några planer eller pengar till mitträcken, säger Sten-Ove Danielsson.

Han räknar också med att man kommer slipa till Ånge kommuns yttrande innan det överlämnas till Trafikverket.

– Visserligen är 2024 fortfarande långt bort, men det är likt förbaskat en inriktning man har att göra E14 till 80-väg, så vi kommer naturligtvis lyfta de konsekvenser som det kommer att få för boende och näringslivet i Ånge kommun, slutar Sten-Ove Danielsson.

Micke Engström 0690-102 08 micke.engstrom@mittmedia.se