Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Beskedet: Gamla E4 i Sundsvall blir stadsgata – två körfält försvinner

Förslaget har sågats skoningslöst – och delat Sundsvallsborna i två läger.
Nu sätter majoriteten ner foten i den ödesmättade frågan:
Allt tyder på att två filer försvinner på gamla E4 genom centrala Sundsvall.

Annons

► Chatt: Politikernas besked om gamla E4 – här kan du tycka till

Färre filer med smalare körfält och sänkta hastigheter – den omstridda frågan har orsakat en våg av högljudda protester.

Läs mer: Så tycker partierna om gamla E4-dragningen

På fredagsförmiddagen meddelade den styrande majoriteten – Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet – att fyra filer ska bli två på väg 562.

– Det finns för- och nackdelar med alla alternativ, men de positiva effekterna med ursprungliga alternativet väger klart över. Det här handlar om så mycket mer än bara vägens utformning, säger kommunalrådet Peder Björk (S).

Han fortsätter:

– Det är tydligt att om vi vill få fler bostäder, bygga ihop staden med hamnen och ha bättre framkomlighet för funktionshindrade, gångtrafikanter och kollektivtrafik så är det ursprungliga förslaget det bästa. På så sätt skapar vi de bästa möjligheterna för att bygga en attraktiv stad som människor vill bo och verka i.

Motståndare till förslaget varnar för längre köer i rusningstid, med bland annat ökad risk för olyckor och sämre luftkvalitet som följd. Hur ser du på det?

– Jag har tagit del av den debatten och har full respekt för att man har andra perspektiv och drar olika slutsatser. Som ansvariga politiker i Sundsvall har vi att göra en avvägning mellan många olika intressen. Samtidigt har jag mött väldigt många som tycker tvärtemot vad exempelvis Motormännen tycker i det här fallet.

Se även: Så förändras gamla E4 genom Sundsvall

Oppositionsrådet Jörgen Berglund (M) befinner sig på en fjällresa när ST når honom med beskedet:

– Det är synd att vi inte kunde bli överens, det brukar vi vara om infrastruktur. Men man har bestämt sig själva och inte velat lyssna på något sätt.

Finns det inte något positivt med att knyta ihop Stenstan med hamnområdet?

– Absolut, vi menar inte att vägen ska se ut som den gör i dag. Vi har hela tiden sagt att vi vill smalna av och göra det grönare och mer gång- och cykelvänligt. Men vi menar att man faktiskt kan ha två smala körfält som går rakt igenom i båda riktningar. Jag tycker det är olyckligt att man inte tittar på alla alternativ med samma premisser.

På vilket sätt känner du att det har brustit?

– Man har inte redovisat samma underlag, de går inte riktigt att jämföra. Nu fick vi tre alternativ som inte är riktigt likvärdiga.

Motormännens Claes-Håkan Sjölund är inne på samma spår:

– Jag är inte förvånad. Det känns nästan som att det var ett spel för gallerierna att utreda fler alternativ.

Men Peder Björk slår tillbaka:

– Jag har lite svårt att förstå den kritiken. De två ytterligare alternativen har tagits fram under en kortare tid. Men man har kunnat göra en rimlig bedömning utifrån dem.

Se också: Het fråga som delar Sundsvallsborna i två läger

Under måndagen tas ett första beslut om den så kallade viljeinriktningen, innan ett formellt beslut klubbas i kommunfullmäktige den 29 mars.

I slutändan är det dock Trafikverket – som kommer att hålla ett öppet samråd för den som har synpunkter – som fäller avgörandet och betalar ombyggnationen.

– Trafikverket fattar det formella beslutet men kommer ändå att gå på vad kommunen rekommenderar, säger Jörgen Berglund.